Gå til sidens hovedinnhold

Bombetrussel mot reklamebyrået bak SAS-kampanje

Trusler mot reklamebyrået bak SAS-kampanjen utløste stort politioppbud i København.

En bombetrussel mot reklamebyrået som sto bak en reklamefilm for flyselskapet SAS utløste en større politiaksjon i indre by i København torsdag.

Klokka 11.34 melder Københavns politi at de har avsluttet innsatsen.

- Sperringene er opphevet og folk er i ferd med å bli sluppet inn i bygningen igjen, skriver politiet på Twitter.

Det ble ikke funnet noe av interesse i bygningen som ble gjennomsøkt i Adelgade.

Politiet fikk melding om trusselen rundt klokka 05.

Politiet var ved 11-tiden torsdag fortsatt massivt til stede etter bombetrusselen mot reklamebyrået &Co, meldte avisa Berlingske på nett.

Københavns politi bekreftet at de etterforsket trusler. Truslene var rettet mot reklamebyrået som står bak en SAS-kampanje som utfordret vår forståelse av begrepet skandinavisk.

- Et firma har mottatt trusler. Hva det dreier seg om, kan jeg ikke kommentere, uttalte vaktsjef Henrik Brix hos København-politiet til Berlingske klokka 08.30.

Administrerende direktør Mikael Jørgensen i reklamebyrået &Co bekreftet at det dreide seg om en bombetrussel:

- Jeg kan bekrefte at det er en bombetrussel, og politiet er i gang med å gjennomsøke stedet. Vi følger deres instrukser og avventer situasjonen. Det er selvfølgelig veldig trist for våre medarbeidere, uttalte han til den danske avisa BT.

Det er det norske markedsføringskonsernet The North Alliance som eier reklamebyrået, skriver DN.

Nyhetsbyrået Ritzaus reporter på stedet meldte om et oppbud av politibiler. Senere ble det også meldt at ambulanse, legebil og en bomberyddebil var på stedet ved Adelgade. Politiet har sperret av flere gater.

Ekstra Bladet var først ute med å melde at dreide seg om en bombetrussel og at politiet var i full gang med å undersøke et større område med bombehunder.

Se reklamefilmen som vekket reaksjoner i video øverst i saken og den nye versjonen nederst i saken.

Les også: SAS' nye reklamevideo skaper furore på internett

Budskapet i reklamefilmen er at mye av det vi kaller skandinavisk ble brakt hit og omformet her, «av nysgjerrige, fordomsfrie og innovative skandinaver», skriver SAS selv på sin Facebook-side.

Laget kortere versjon

SAS spør i den første utgaven av reklamefilmen om hva en sann skandinav er. «What is truly Scandinavian?» spørres det. SAS laget deretter en ny og kortere versjon av reklamefilmen.

«Vi fortsetter nå kampanjen ved å publisere en kortere og tydeligere versjon», opplyste selskapet i en pressemelding på sine nettsider.

Mistenker koordinert motkampanje

Pressesjef John Eckhoff i SAS uttalte til Nettavisen onsdag kveld at mønsteret og antallet reaksjoner gjorde at det var grunn til å mistenke et koordinert angrep på kampanjen.

– Vi vil ikke risikere å bli en plattform for andres verdier, som vi ikke selv kan stå for, uttalte han.

- Stolte av vårt skandinaviske opphav

Han la til at selskapet står bak budskapet i filmen, som han mener handler om at reiser beriker oss.

– Vi i SAS er stolte av vårt skandinaviske opphav og de verdiene som preger våre åpne, likestilte og demokratiske samfunn, sier Echoff til Nettavisen.

En av dem som reagerte på reklamefilmen var samfunnsdebattanten Kjetil Rolness. På sin Facebook-side omtalte han filmen som et forsøk på å «dekonstruere sin egen kultur fordi det er politisk korrekt».

SAS høster også skryt for filmen:

«Fin film med bra budskap. Ikke bry dere om den høyreekstreme trollsvermen», skriver en kvinnelig SAS-kunde på selskapets Facebook-side.

«Ojojoj så lettkrenkede noen er. Fin reklamefilm, men det smarteste er likevel å la være og fly», skriver en annen.

Kommentarer til denne saken