Gå til sidens hovedinnhold

- Bompenger er som Luksusfellen

- De fleste vet at det å kjøpe ting på avbetaling er dyrt, men det er det en tvinger bilistene til å gjøre, raser Frp-topp.

Tirsdag publiserte Nettavisen oversikten over norske bomstasjoner og hvor mye det koster å passere disse. Den dyreste passeringen for vanlige bilister er i dag 200 kroner, og flere steder i landet er bomstasjonene plassert på rekke og rad slik at du må passere flere for å komme deg mellom naturlige knutepunkter.

Les også: Bompassering: 200 kroner!

- Slik blir det når bilistene tvinges til å kjøpe vei på avbetaling, sier Frps Arne Sortevik, medlem av Transport- og kommunikasjonskomiteen, til Nettavisen.

Frp-toppen mener at måten veier finansieres på i Norge er helt håpløs.

Sammenligner med Luksusfellen
Programmet Luksusfellen på TV3 har i flere år forsøkt å lære opp folk til at kjøp på kreditt er en svært dyr måte å finansiere noe på. Sortevik mener derimot at det er nøyaktig det bilister tvinges til å være med på å gjøre.

- Ingen ville bygget et hus på samme måten som staten bygger veier. Enhver vil forsøke å finne rimelige og effektive løsninger, ha en avklart fullfinansiering og bygge alt sammen raskt og på en gang. Med veier er det nøyaktig det motsatte som skjer, og en legger opp til et stadig økende antall bomstasjoner, sier Sortevik.

Ekstraregning på 70 prosent
Han trekker fram et rykende ferskt eksempel fra Bergen. Der har Stortinget nettopp godkjent en utvidelse av bompengeløsningen i byen. Av en investering på 6,8 milliarder som skal gjøres i byen, skal bompenger finansiere rundt 3,5 milliarder.

- Det begynner relativt edruelig med at bilistene skal betale 3,5 milliarder av investeringen. Men så skal de også betale rundt 600 millioner kroner i innkrevingskostnader - altså betaling for bompengeselskapet, administrasjon og slik. På toppen av dette må en betale rundt 1850 millioner kroner i renter. Da nærmer du deg 2,5 milliarder kroner i ekstrakostnader for å betale 3,5 milliarder. Bilistene betaler altså rundt 6 milliarder kroner, der totalkostnaden for prosjektet er 6,8 milliarder, sier stortingsrepresentanten.

- Dette er ikke noe annet enn en ekstra transportskatt, og bilistene har all mulig grunn til å føle seg lurt. Det mange heller ikke er klar over er at bompenger i mange tilfeller går til andre ting enn å finansiere veier. Dette gjelder spesielt såkalte bompakker. Da går en god del av pengene også til drift av infrastruktur, blant annet kollektivtransport, påpeker Sortevik, og viser til at i Bergen går omtrent 30 prosent av pengene bilistene betaler til vei.

Mener staten må ta et ansvar
Løsningen på situasjonen er ifølge Sortevik at staten tar et helt annet finansieringsansvar, slik at veier blir fullfinansiert - og at en på den måten blant annet slipper de enorme rentekostnadene.

- Vi må begynne å skille mellom investeringer og utgifter, og veier er investeringer for 50-100 år fram i tid, sier han.

Sortevik mener at det på grunn av det stadige forfallet nå koster 80 prosent mer å drifte en vei enn for fem år siden. Dermed mener han at det er svært dyrt å ikke gjøre noe med etterslepet.

Veiene blir dårligere
Vegdirektoratet sa onsdag at de regner med at veiene vil forfalle ytterligere de neste tre årene.

- Når vi ikke klarer å hindre veksten i forfallet, så blir forfallet større. Og det betyr dårligere veier, sier Lars Erik Hauger, direktør for vei og transport i Vegdirektoratet.

Les også: Enda dårligere veier de neste tre årene

Spår mange flere bomstasjoner
Fremskrittspartiet mener at regjeringen nå har rendyrket bompengefinansiering som en av to hovedpilarer når det kommer til finansiering i ny vei.

- Det eneste som er sikkert er at det kartet, som er vist fram med bomstasjoner i Nettavisens artikkel, kommer til å bli mye verre. Det vil bli mange flere bomstasjoner, og flere kommer også til å bli permanente, sier Sortevik, og påpeker at Stortinget bare i forrige periode behandlet 30 saker om bompenger.

Gigantendring avvist
Hans parti la tirsdag fram et forslag til Stortinget om å legge inn en ekstrainvestering på 20 milliarder kroner i året til veibygging i løpet av denne perioden for Nasjonal Transportplan (NTP). Dette fikk de ingen støtte for.

- I forbindelse med NTP har vi gjort anslag på hvor mye penger som innbetales til staten i forskjellige veirelaterte avgifter. Det er rundt 700 milliarder kroner i perioden 2010 til 2019. Til sammenligning vil staten bruke rundt 220 milliarder på vei i samme periode, konkluderer han oppgitt.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien

Kommentarer til denne saken