RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Borgestad preget av dokkinger(Ny)

Sist oppdatert:
Industri- og shippingkonsernet Borgestad klarte så vidt å holde bunnlinjen i pluss i tredje kvartal etter gode tall tidligere i år. Dokkinger trekker mest ned i kvartalet
Nytt: Kommentarer fra konsernsjef

Etter driftsinntekter på 99,8 millioner kroner, viste driften i Borgestad et overskudd på 1,3 millioner kroner, mens resultat før skatt og urealisert agio endte på minus 5 millioner kroner.

Urealisert agiogevinst utgjorde 8 millioner kroner i kvartalet.

Til sammenligning gikk rederiet i fjor med et underskudd på 4,1 millioner kroner i tredje kvartal på driften, mens bunnlinjen før skatt og valuta viste et underskudd på 7 millioner kroner.

- Det er dokkinger som er hovedårsaken til svekkelsen. Vanligvis gjøres det avsetninger til dokkinger underveis, men som følge av restruktureringen av shippingdelen tidligere i år så måtte dokkingene i kvartalet i hovedsak kostnadsføres, sier konsernsjef Sverre Stavseth i Borgestad til iMarkedet i formiddag.

Det ble totalt gjennomført tre dokkinger i kvartalet, som ga 36 dager med bortfall av inntjeningen i tillegg til kostnadene.

Skipene til Borgestad som er såkalte Open-Hatch bulkskip seiler henholdsvis på kontrakter til Westwood og Gearbulk. De to til Westwood går på faste lange kontrakter, mens Gearbulk-kontraktene har en garantert rate og deretter en fordeling av overskytende rate i forhold til inntjeningen i Gearbulk-poolen.

Dette gir ifølge Stavseth en viss uttelling på den kraftig rateoppgangen i bulkmarkedet.

- Styret forventer på årsbasis en klar bedring i driftsresultatet som følge av samarbeidsavtalen med Gearbulk og et fortsatt sterkt fraktmarked, heter det i rapporten.

Sliter med industrien

Industridelen til Borgestad har de siste par årene vært i gjennom en stor restrtukturering, blant annet med nedleggelser av ulønnsom virksomhet i Norge og Polen. Borgestad produserer ildfaststen til industriformål.

- Dette arbeidet pågår fortsatt, og vi er avgjort fortsatt ikke fornøyd med resultatene fra industridelen, sier Stavseth.

Etter restrukturering i Norge og Polen, samt effektiviseringstiltak i Sverige, forventer styret en fortsatt resultatfremgang for industrivirksomheten.

På spørsmål om Borgestad vurderer å kvitte seg med industridelen, sier Stavseth at det er mange tanker, men selskapet har den strukturen det har pr. i dag.

Det var også en diskusjon rundt den strategisk utvikling for halvannet år siden, og da falt aksjonærene og styret til slutt ned på å øke satsningen på shippingdelen. Det har gitt gode resultater for Borgestad hittil.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere