*Nettavisen* Nyheter.

Bøtelagte kunder føler seg lurt

Foto: Roar Grønstad (Romerikes Blad)

Flere av kundene til Kiwi føler seg lurt av parkeringsselskapet som har bøtelagt dem til tross for at de var kunde i butikken.

03.06.13 21:25

De trodde ikke det var sant, kundene som etter å ha handlet på Kiwi i Lørenskog, likevel fikk den gjenkjennelige gule lappen i posten dagen etter, skriver Romerikes Blad.

800 kroner i bot. «Ikke kunde ved kontroll» er begrunnelsen fra Carpark. Den siste tida har fire personer kontaktet RB med like historier. Tre av dem jobber til og med på samme sted, og forteller om flere kollegaer som har opplevd det samme.

– Dette virker veldig tvilsomt, sier Frank Andersen.

Han har ikke noe i mot å betale bøter han rettmessig har fått, men er sikker på at han ikke har gjort noe galt. Andersen var inne i butikken i noen minutter, kjørte rett hjem og har bankutskrifter som beviser handelen. Da han fikk bot i posten dagen etter skjønte han ingenting. RB har sett kvitteringene til tre av kundene, som viser at de var inne i butikken da bøtene ble ilagt.

Forskjellige skilt
Det er ikke lenge siden de nye parkeringsskiltene dukket opp foran butikken på Solheim. Det står at du kan bruke P-plassen i 30 minutter, men bare om du er kunde på Kiwi.

Noen meter lenger bort er det et stort skilt om at du som kunde på Solheim senter kan stå parkert i to timer. Det er Carpark som drifter hele området. Det var rett under det store skiltet Andersens kollega Heidi Gustavsen sto. Hun hadde gjort helgehandelen da hun kom ut til en gul lapp på bilen.

– Jeg betalte kontant, så jeg løp inn og fikk en kvittering, sier Gustavsen.

Hun trodde dermed det ville være en enkel sak å få sletta boten. Men det var det ikke. Hun sendte først klagen til e-postadressen oppgitt på boten, men fikk bare et autosvar. Da hun ringte og purret fikk hun svar fra et inkassoselskap som sa de ikke hadde fått noen innsigelser. Da hun sendte dem klagen på nytt var det eneste hun fikk tilbake et bilde av bilen hennes på p-plassen.

– Jeg har jo aldri nektet for at jeg sto der, sier hun oppgitt.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Roar Grønstad

– Spekulerer
Heidi Gustavsen og Frank Andersen reagerer på framgangsmåten til P-selskapet.

De har begge fått bøtene sine slettet av Kiwi som de mener har opptrådt eksemplarisk.

– Dette er en prinsippsak. Det er ikke alle som gidder å ta kampen, så man kan lure på om de spekulerer i at folk ikke orker å klage, sier Frank Andersen.

Begge lurer også på hvordan selskapet faktisk sjekker om de er kunde i butikken.

– Vi har sett hvordan de operer, de kommer kjørende i en svart Audi tar bilder av bilene uten å gå ut og kjører av gårde, sier Frank.

Mens RB snakker med de to kollegaene på parkeringsplassen skjer nettopp dette. En svart bil kommer kjørende, og ut av vinduet stikker et kamera som tar bilde av bilene og kjører videre. 20 minutter senere er bilen tilbake.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Roar Grønstad

Vil ikke kommentere
Kenneth Nabben er daglig leder i parkeringsselskapet Carpark, som ble etablert i fjor sommer. Han ønsker ikke å kommentere saken overfor RB.

– Vi ønsker ikke å behandle klager i media. Dette tar vi heller direkte med de som har klaget på kontrollavgiftene. Det er bare for dem å ta kontakt med oss, så vil vi behandle klagene, sier han.

Han påpeker samtidig at selv om de ikke er medlem av parkeringsklagenemnda, følger selskapet deres og Norges parkeringsforenings retningslinjer.

Les flere saker i Romerikes Blad her.

Annonsebilag