RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Brann stoppet web-TV

Sist oppdatert:
Interessen rundt Brann er så stor at TV 2 Interaktiv måtte stenge web-TV for nye tippeliga-kunder søndag.

- Det er ikke tvil om at Brann-kampen var avgjørende for at pågangen ble for stor, sier redaktør Helge Høibraaten til iBergen.no.

- Brann er en av de mest populære klubbene på nett.

Stoppet billettsalget
Like før kampstart klokka 18 i går valgte TV 2 Interaktiv å stenge for nye billettkjøp til Tippeligaen for NextGenTel-kunder. En drøy halvtime ut i kampen var også kapasiteten på Telenors nett sprengt, og tilgangen ble stengt.

- Det viser jo at interessen rundt Tippeligaen på internett er enorm, sier Høibraaten.

- Har dette skjedd tidligere?

- Nei, dette er første gang vi har vært nødt til å stenge salget til web-tv. Det har ikke vært nødvendig å stenge tidligere, men vi har vært veldig nær. Blant annet var vi nær å stenge tilgangen 16. mai, sier Høibraaten.

- Det vi har sett, er at interessen for å se fotball på nett har økt veldig i starten av denne sesongen. Vi tror økningen skyldes at mange har vært fornøyd med produktet, fortsetter web-TV redaktøren.

Han forteller at TV 2 Interaktiv så vidt han vet er blant de første i verden som har fått på plass et system som gjør at de kan stenge for nysalg hos den enkelte bredbåndsleverandør.

Begrenset antall billetter
Selv om vi lett tenker at alle som vil, og er villig til å betale for det, kan se kampene på internett, stemmer ikke dette helt.

- Akkurat som på Stadion, har vi et begrenset antall billetter vi kan selge. Riktignok har vi flere stadioner, men det kan bli utsolgt der og, sier Høibraaten, og fortsetter:

- Det er viktig å sørge for at de som har kjøpt billett, slipper inn og får se kampen.

Han tror kundene som ble nektet kjøp, skjønner tankegangen når de får tenkt seg litt om.

- Ingen vil like å måtte sitte på fanget til en annen når de har kjøpt billett på stadion. Det blir litt det samme her, sier han.

Utvidet «stadion»
Arbeidet med å bygge ut stadion og gi plass til flere supportere, pågår fortløpende.
Selv om kapasiteten hos både Telenor og NextGenTel ble sprengt i går, tror Høibraaten de skal slippe å stenge billettsalget neste helg.

- «Telenor-stadion» er allerede karftig utvidet, det fikk jeg beskjed om i dag. Dermed regner jeg ikke med å måtte stenge salget der neste runde. Vi er også i dialog med NextGenTel, og håper og tror at også «NextGenTel-stadion» skal rustes opp.

Kvaliteten avgjør
Høibråaaten understreker at de som har sesongbillett, eller allerede hadde kjøpt billett da nettet ble stengt, kom inn og fikk sett det de hadde betalt for. Det var da også hensynet til de som allerede hadde kjøpt billett, som lå til grunn for beslutningen om å stoppe billettsalget.

- Det virker som det hjalp betrakelig at vi stengte nettet. De som var inne, fikk da beholde god kvalitet på sendingene, sier han, og understreker at det ikke betyr at ingen hadde problemer under søndagens kamper.

- Utfordringen vår er at vi kan sprenge kapasiteten på telefonsentralene helt ned lokalt, sier web-TV redaktøren.

Dette jobbes det fortløpende med å bedre.

- Vi jobber med løsninger som gjør at vi kan stenge tilgangen for nye kunder helt ned til din lokale telefonsentral. Får vi til det, kan vi kontrollere også helt lokale problemer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere