Brenn kalorier foran TV-en

Foto: Scanpix (SCANPIX)

Her er treningen for de late.

06.03.10 17:20

(SIDE2): Tiden går fort når man ser på TV, og vi blir gjerne liggende strak i timevis uten å røre en muskel.

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden akkurat nå!

TV-titting forkorter livet, og ifølge australske og franske forskere øker risikoen for tidlig død med opp til 18 prosent. Det er ikke det å se på TV i seg selv som er skadelig, men inaktiviteten.

Les hele saken: TV-titting forkorter livet

Har du lyst til å få litt mer ut av dødtiden foran skjermen kan du enkelt sette av ti minutter til litt aktivitet. Hälse.se lister noen øvelser som kan gjøres mens du ser på favorittprogrammet:

Bruk kroppsvekten
For det første trenger du ingen fancy apparater for å gi kroppen din en liten utfordring. Å bruke kroppsvekten som motstand er også en effektiv måte å trene styrke på, for eksempel ved armhevninger, diverse mageøvelser, knebøy, utfall og ryggøvelser.

Dette forbrenner du
10 minutter styrketrening med moderat styrketrening skal ifølge nettstedet forbrenne 80 kalorier.

Hopp deg i form
Vil du avansere litt, kan du gå til anskaffelse av et hoppetau. Alternativt kan du late som om du har et, og svinge armene og hoppe som om det var et tau der.

Dette forbrenner du
10 minutter lett hopping skal ifølge nettstedet forbrenne 100 kalorier.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

En halvtime gjør mye
Er du en av dem som i et optimistisk øyeblikk har gått til anskaffelse av en ergometersykkel, tredemølle eller et annet treningsapparat for hjemmebruk? Ikke la det støve ned i kjellerboden. 20-30 minutter går raskt når du sitter foran fjernsynet. Etterpå kan du legge deg til rette i sofaen igjen - med litt bedre samvittighet.

Dette forbrenner du
30 minutters sykling (20 km/h) skal ifølge nettstedet forbrenne 200 kalorier.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.