*Nettavisen* Nyheter.

Brille-krigen inntar Oslo

Mandag åpner den britiske optikerkjeden Specsavers sine to første forretninger i Oslo, og vil vil halvere prisen på briller. Les mer her

19.05.08 00:30

Mandag åpner den internasjonale optikersuksessen Specsavers sine to første forretninger i Oslo, og starter med det en aggressiv priskrig for å gi hovedstadens innbyggere betydelig billigere briller og kontaktlinser.



Specsavers satser på å halvere prisen på briller.



- Det norske markedet for briller og kontaktlinser er et av få forbrukerområder som ennå ikke har vært utsatt for reell priskonkurranse, men dette blir det forandring på når Specsavers bortimot halverer prisen i forhold til hva nordmenn er vant til å betale, sier Oslo-optikeren Einar Engebretsen.



Den britiske optikerkjeden har opplevd suksess i samtlige land de har ekspandert i, og konseptet er enkelt: lave, tydelige priser kombinert med kvalitetsmessige gode og moteriktige produkter, serviceinnstilte optikere og profesjonelle synsundersøkelser.



Produksjon av egne merker, i stedet for salg av kjente designernavn skal presse ned prisene.



- Specsavers er en brillegigant med kontroll over hele produksjonskjeden, noe som gir oss mulighet til å være 30 - 50 prosent billigere enn våre konkurrenter som selger brilleinnfatninger med kjente designernavn. Vi har satset på eget merke, produsert ved samme fabrikker som motekolleksjonene til andre. Specsavers gir samtlige kunder mer igjen for pengene, og er akkurat hva optikermarkedet i Norge trenger, sier Einar Engebretsen, som har 35 års erfaring fra optikerbransjen. Han drev tidligere det frittstående synssenteret Optisk Kompani, før han gikk over til Specsavers.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.