RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Briter med Norden på agendaen

Sist oppdatert:
(LONDON) Når konkurransen er stor må man spesialisere seg. Møt det britiske byrået som har Norden som sin nisje.

I Storbritannia må man stikke seg ut - eller forsvinne. Det var Ian Symes (bildet) klar over da han startet WolfPack Marketing for fire år siden. Etter 11 år i diverse markedsroller i Electrolux, den svenske elektronikkgiganten, valgte han å bli nordenspesialist.

- Vår analyse av konsulentbransjen viste at det var få gode aktører innen "business-to-business"-segmentet. I tillegg så vi at Norden hadde - og har - en sterk posisjon innen teknologi og elektronikk. Dermed var valget klart, sier Symes til Propaganda.

I dag har WolfPack Marketing seks ansatte og omsetter for nærmere ti millioner kroner i året. Kunder som Miele og Cisco Systems benytter seg av Wolfpacks relativt brede spekter av markedsføringstjenester - fra strategiutvikling til brosjyreproduksjon. Selskapet er aktiv medlem av de norske, finske, svenske og danske handelskamrene.

- Hva er de største utfordringene for et nordisk selskap med britiske ambisjoner?

- For det første er forretningskulturen annerledes, som igjen gir føringer på hvordan kommunikasjonsstrategien legges opp. For det andre er det britiske markedet overmodent sammenlignet med det nordiske. Dermed må forretnings- og kommunikasjonsstrategien spesialutvikles. Man kan ikke ta med seg strategien fra sitt hjemland og tro at den vil resultere i vellykket penetrasjon her, sier Symes.

En viktig forskjell, ifølge Symes, er at mens teknologi selges for teknologiens skyld i det nordiske markedet er britiske kunder mer opptatt av hva et produkt kan levere. De er, med andre ord, mindre interessert i selve teknologien. Wolfpack Marketing bruker mye tid på å utvikle salgsargumentasjon sammen med sine kunder. Ofte handler det om å styre budskapet vekk fra teknologi og over til nytteverdi.

- Hva er responsen på tjenestene dere tilbyr, i lys av lavkonjunkturene?

- Markedet er fortsatt tøft, men vi ser at oppturen har begynt så smått. Teknologiutvikling bør uten tvil være det viktigste satsningsområdet for de nordiske landene. Vi tror vinnerne blir selskaper som er i stand til å tilpasse sine produkter og tjenester til behovene i markedet, sier Symes.

WolfPack Marketing webside

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere