*Nettavisen* Nyheter.

Bronse til New Deal

New Deal kapret en bronseløve, akkurat som i fjor. Men ikke for de filmene alle trodde de skulle vinne med.

20.06.08 11:07

Reklamefolk som Propaganda har snakket med, hadde tro på New Deal i reklamefilmkategorien under fredagens prisutdeling i Cannes. Flere har fremhevet filmene "Skrukork" for Møllers Tran og "Egg 2" for Norway Bussekspress som to mulige løvekandidater. Til sammen fikk New Deal seks filmer til reklamefilmfinalen under årets Cannes-festival.

Men ingen av de to filmene ga den ventede uttellingen. Det gjorde derimot filmkampanjen som det kreative teamet Henrik Sander og Stig Bjølbakk lagde for Telenor Plus i vinter. Filmene "Teater" og "T-bane" kapret en bronseløve under Cannes-festivalen lørdag. Filmene ble laget så sent som i mars i år og det var dermed bare så vidt de rakk fristen for innsending.

- Det er fryktelig morsomt å vinne løve i Cannes, når du tenker på hvor mange som sendes inn, sier direktør i New Deal, Kirsti-Lill Toft Evang til Propaganda i Cannes.

Toft Evang forteller at de tidligere har vist disse filmene til andre folk i DDB-systemet internasjonalt og fått veldig gode reaksjoner, men at de aldri forventet å vinnne løver i Cannes.

- Løvene henger veldig høyt, og vi var godt fornøyd bare med å få seks av de åtte norske jobbene på shortlist. De filmene som vi vant for tror jeg har en universell appell. De vi har vist dem for, har i alle fall ledd seg skakke, sier hun videre.

Markedssjef for telefoni i Telenor, Hild Hatlebakk sier at det nok er større for byrået enn for annonsøren å vinne kreative priser, men de er godt fornøyd med at det ble en løve i år.

- Det er veldig hyggelig og fint å få bekreftet at filmene er godt likt. Cannes henger høyt og blir lagt merke til, sier hun til Propaganda.

I fjor fikk New Deal to bronseløver da verdens beste reklamefilmer ble kåret i Cannes. Løvene fikk byrået for Stratos-filmen "The Kid" for Nidar og filmen "BBQ" for Amnesty.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.