RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Børsfall på skuffende amerikansk tiltro (Ny)

Sist oppdatert:
Tall for amerikansk forbrukertillit samt en lokal bedriftmåling viste elendige tall for september. Det svake arbeidsmarkedet skremmer amerikanerne. Børsene faller markant
Klokken 16.00 tirsdag kom den amerikanske statistikken over forbrukernes tiltro til økonomien, Consumer Confidence.

På forhånd var det ventet at Consumer Confidence ville minske til 80,5 i september, mot 81,3 i august.

Fasiten havnet imidlertid på 76,8.

I tillegg kom en lokal bedriftstiltro-måling, Chicago PMI. Her var også tallet skuffende. September-tallet kom inn på 51,2 poeng

På forhånd ventet makroøkonomene en verdi på 57,0 poeng, ifølge Briefing.com.

I august viste målingen 58,9 poeng.

Børsene faller markant på tallene. S&P 500 er ned 1,3 prosent, Nasdaq faller 1,8 prosent.

Bakgrunn Chicago PMI

Chicago PMI er den viktigste av flere regionale undersøkelser om gjøres blant innkjøpere i bedrifter. På landsbasis heter undersøkelsen ISM manufacturing survey.

Tallet fremkommer ved at man trekker antallet innkjøpssjefer som ser fremgang fra dem som ser nedgang og legger til 50. Resultatet blir at et tall under 50 indikerer nedgang, mens et tall over 50 indikerer oppgang.

Slike undersøkelser er viktige fordi de foretas blant personer som må antas å sitte tett på den økonomiske utviklingen i bedriftene, samtidig som de publiseres raskt etter at undersøkelsene er gjennomført. På den andre siden reflekterer de synspunkter, ikke harde fakta.

Bakgrunn Consumer confidence/Consumer sentiment

Det er to ulike målinger av forbrukertillit i USA, en utført av non-profit-organisasjonen Conference Board, en annen utført av University of Michigan. Den første kalles Consumer Confidence, den andre Consumer Sentiment, men det er samme sak.

Begge er spørreundersøkelser hvor tusener av husholdninger spørres ut som synspunkter på den økonomiske utviklingen, slik de opplever den. Begge består også av to hoveddeler: Ett tall for situasjonen nå, et annet for forventninger til fremtiden.

En svakhet ved slike indekser er at de påvirkes av forhold som ikke alltid fører til konkret høyere eller lavere aktivitet hos forbrukerne. Det kan være politisk usikkerhet eller en spesielt positiv eller negativ allmenn nyhet.

Derfor er det bare betydelige endringer i indeksene som bør vektlegges, men da kan de også være et godt signal på endringer i forbrukernes oppførsel.

Undersøkelsen til Conference Board offentliggjøres den siste tirsdagen i den måneden den gjelder. Undersøkelsen til University of Michigan kommer i to runder: En foreløpig versjon den andre fredagen i den måneden den gjelder, og en endelig på den fjerde fredagen i måneden.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere