*Nettavisen* Nyheter.

Brudd med Posten

Mediebedriftene ser mørkt på det, etter at forhandlingene med Posten om ny prismodell for avisporto endte med brudd.

20.06.08 11:02

Fra nyttår går prisene på avisdistribusjon opp med gjennomsnittlig 17 prosent. For de fleste småavisene blir det en økning på 20 prosent.

– Posten har diktert priser i samsvar med sitt monopol, sier avisenes forhandlingsleder, Ivar Rusdal, til Dagens Medier. Han synes bruddet er beklagelig.

I en del områder av landet er aviser avhengige av Posten som distributør. Posten vil ha en økning på 50 millioner kroner. Avisene kunne tilby 22 millioner kroner.

I en pressemelding fra Posten Norge heter det at endringen er første trinn mot kostnadsbaserte priser på avisdistribusjon fra 2006.

– Vi ønsker et høyt avisopplag, men avisene må betale samme priser for distribusjon som andre kunder av Posten. Dersom det er behov for økonomiske støtteordninger for å opprettholde et høyt avisopplag, er ikke det en sak for Posten, men for Kulturdepartementet, sier Gjølme i meldingen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.