*Nettavisen* Nyheter.

Bruk mat som medisin

Du lever både bedre og lenger dersom du spiser riktig. Her er et knippe tips til hvordan du kan bruke maten for å holde deg frisk.

16.09.05 08:32

(SIDE2 ): Ved å spise riktig mat kan du forebygge en rekke sykdommer og lette plager. Sjekk hva du bør spise for å holde deg frisk.

Forebygg kreft

Blåbær, nyper og andre bær med mye antioksidanter kan hemme kreftutvikling som følge av sitt høye antioksidantinnhold. Mørk sjokolade med kakaoinnhold på over 70 prosent har også høye verdier av antioksidanter.

Klikk på bildet for å forstørre.

Bra for hjertet

Omega 3, 6og 9 er essensielle oljer som er bra for hjertet. Omega 3 finner du i fet fisk og tran, omega 6 finner du i planteoljer og omega 9 finner du blant annet i rapsolje og olivenolje.

Problemer med magen

Melkesyrebakterien Biola er bra om du har problemer med fordøyelsen. Ellers bør du få i deg fiber for at tarmsystemet skal fungere best mulig.

Sterkere ledd

Få i deg kalsium fra melk og melkeprodukter, samt e- og c-vitaminer som du finner i brokkoli, soyaprodukter og omega 3. Ta også tran, få i deg rapsolje, valnøtter og linfrø som er bra for ledd og immunsforsvar.

Treg mage

Knuste linfrø, belgfrukter, frukt, bær og grønnsaker, samt svært grove kornprodukter hjelper mot treg mage.

Føler du deg slapp?

Velg mat med fiber og proteiner som gir deg langsom og varig energi. Grove brødvarer, bær og yoghurt er gode alternativer.

PMS-plager

Er du plaget med PMS, kan plagene bli mindre dersom du spiser mye soyaprodukter. Du bør få i deg vitaminet B6 som du også finner i lever, fisk og kylling.

Klikk på bildet for å forstørre.

Er du en røyker?

Da trenger du ekstra tilskudd av C-vitaminer. De offisielle anbefalingene er at du trenger 75 mg C-vitamin hver dag. En eneste sigarett tapper deg for hele 25 mg C-vitamin. Appelsiner kiwi og solbær er ypperlige kilder til C-vtamin.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.