Med tanke på at ting tyder på at omikron sprer seg mye hyppigere enn alle koronavarianter man tidligere sett, har rollen munnbind spiller aldri vært større under pandemien.
– Uten munnbind er det høy sannsynlighet for at smitte kan overføres med en avstand på ned mot tre meter, sier Jörn Klein til Nettavisen.
Klein er professor i mikrobiologi, epidemiologi og smittevern ved Universitetet i Sørøst-Norge og har god oversikt over forskningen på munnbind og dets effektivitet mot koronasmitte.

Tette køer i skibakken: - Ser verre ut enn det er
Han viser til et to uker gammelt studie fra Tyskland, som tydeliggjør forskjellen på å bruke munnbind riktig og ikke. Bruker man en såkalt FFP2-maske riktig, gir det en smitterisiko på 0,1 prosent hvis man er sammen med en smittet i 20 minutter.
Altså en 99,9 prosent sjanse for å ikke bli smittet.
Bruker man masken feil derimot, stiger risikoen i de samme omgivelsene til fire prosent.
Stor forskjell på munnbind
Ved bruk av kirurgiske munnbind, altså disse blå en ser overalt i Norge om dagen, kan man maksimalt redusere smittefaren til 10 prosent.
Hvilken forskjell det er på munnbinds effektivitet mot omikron versus tidligere mutasjoner er ikke kjent, men smittevernsprofessor Klein er sikker på at det har en god effekt.
– Ved å bruke munnbind har tiden der omikron-tilfeller dobler seg blitt utvidet til fire dager i Tyskland. Her hjemme, i England og Danmark er hastigheten på to dager derimot veldig høy, sier han.
Det kan tyde på at også mot omikron er det FFP2-maskene som er mest effektive. FFP2-masken er en hvit maske med et v
Les også: Guldvog: Usikker koronavår i vente
Bruker alle munnbind?
Etter at det den 15. desember ble innført en rekke inngripende smitteverntiltak, er butikker og matbutikker noe av de som ikke ble stengt ned – naturlig nok. En må jo ha mat.
Reglene som nå gjelder er påbud om munnbind i alle butikker. Men hvilke regler og rutiner har de ulike butikkene for å sørge for at kunder og ansatte i butikkene faktisk bruker munnbind?
– Jeg har brukt munnbind, selv i den perioden man egentlig kunne gå uten. Jeg synes det går greit å bruke det, sier Rita Pettersen.
Les også: Kjerkol: Vi var forberedt på stigende smittetall
Hun har akkurat handlet på Coop Extra på Stovner senter. Hun synes folk generelt sett er flinke med å bruke munnbind, men at det alltid finnes unntak.
– De fleste er flinke å ta det på når de får beskjed om det. Men det er alltid noen som ikke går med dem, om de har en grunn til å ikke bruke munnbind vet jeg ikke, sier Pettersen.
Hun får støtte av butikksjef på Coop Extra Stovner, Frank Arne Andersen.
– Generelt sett er kundene veldig flinke. 98-99 prosent av kundene mine bruker munnbind. Kundene er også gode til å si ifra til hverandre om man kommer for nærme hverandre. Mitt inntrykk er at det er en god forståelse for regler og smittesituasjonen i nærområdet vårt, sier sier Andersen til Nettavisen.
Han påpeker at man ved Stovner senter har stasjoner ved inngangene der de som ikke har munnbind – får tilbud om det.
Senteret er flinke til å dele ut munnbind ved inngangene, så mange får munnbind der.
Tilsynelatende trygge og rutinerte
-Det ser ut som det fleste både i Oslo og utafor er flinke til å bruke munnbind når de er ute og handler. Det virker som de ansatte også er ganske rutinert med dette nå. Selv bruker jeg munnbind når jeg handler og synes det er en fornuftig ting, sier Erling Beck.
Erling er innom Coop Mega Storo for å handle. Dette er ikke hans faste butikk, men han forteller at han generelt føler seg trygg i de fleste matbutikker.
En annen som også har tatt turen til Coop Mega Storo er Steinar Furulund. Han har dette å si om bruk av munnbind i butikk.
- Jeg er ikke så veldig mye ute og handler, men føler meg trygg de gangene jeg er på butikken. At jeg bruker munnbind og at jeg er godt vaksinert gjør at jeg føler meg trygg når jeg handler, sier Steinar Furulund.
Dette er butikkjedenes rutiner
– Vi følger de rådene, reglene og anbefalingene som kommer fra myndighetene, nasjonalt og kommunalt. Akkurat nå er det et nasjonalt påbud om munnbind som gjelder når du ikke kan holde en meter avstand, sier kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin til Nettavisen.
Kiwi anbefaler alle kunder og medarbeidere om å bruke munnbind i butikkene, hvis de kan det, sier Arvin og påpeker at det for noen få kan være medisinske årsaker til at en ikke bruker munnbind også.
– Alle våre medarbeidere skal bruke munnbind med mindre de har medisinske årsaker til at det ikke skal brukes. Munnbind skal også brukes ute i butikken, og vi anbefaler det også i kassen selv om det er plexiglass der, sier kommunikasjonssjefen og fortsetter:
– Har man som kunde glemt munnbind, så har vi munnbind tilgjengelig til salgs, sier Arvin.
Les også: Staten håver inn: Spår rekordlav bruk av oljepenger
På Rema 1000 ved Majorstua er også de kundene Nettavisen snakker med av den oppfatning at folk er flinke til å iføre seg munnbind på matbutikken.
– Jeg tror folk prøver så godt de kan å følge reglene. Jeg ser hva andre gjør også prøver jeg å gjøre det samme, men jeg føler reglene endrer seg hele tiden, så det er ikke alltid så lett, sier en butikkunde som ikke vil uttale seg med navn.
– Kundens eget ansvar
Også hos Meny poengterer kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne, at det skal være trygt for kunder og ansatte å handle og jobbe i deres butikker. De har hatt munnbindpåbud i butikkene allerede fra 8. desember.
– Hva gjør dere om kunder ikke følger opp påbudet om bruk av munnbind?
– Vi oppfordrer våre kunder til å bruke munnbind gjennom plakatering og innimellom kanskje noen vennlige påminnelser, men kundene har selv ansvar for å bruke munnbind og enkelte kan også være fritatt av medisinske grunner, sier hun.
Coop: Kundene er flinke
Kommunikasjonssjef i Coop er Harald Kristiansen, sier at de informerer om munnbindpåbud ved hjelp av plakater og informasjon i butikkene.
– Vi har ingen myndighet utover å anbefale kundene våre om å følge nasjonale retningslinjer, og vårt inntrykk er at kundene er veldig flinke til å benytte munnbind. Coop har også en fordel ved at vi har mange store butikker, som Obs og Extra, som gjør det enkelt å holde avstand for kundene, sier Kristiansen til Nettavisen.