*Nettavisen* Nyheter.

Bruker foreldreløse barn i reklamefilm

Foto: McDonalds/YouTube

McDonald's får kritikk.

22.03.13 19:03

McDonald's har blitt gjenstand for sterk kritikk etter at de brukte barn fra et ekte barnehjem i en ny reklamefilm.

Den 60 sekunder lange reklamen får man se barn fra Sakhumzi-barnehjemmet i Sør-Afrika, øst for Cape Town.

Etter å ha blitt vekket, løper de sammen ut i en ventende buss. Teksten «Vi tok Sakhumzi-barnehjemmet med på en overraskelse» kommer på skjermen.

I bakgrunnen spilles «Forever Young»

Se videoen nederst i saken.

Rører mange
Bussen kjører avgårde og det er ingen overraskelse hvor barna skal. Til McDonald's. Hele flokken kjøper hver sin McFlurry-is. Lykke.

Neste stopp er sykehjemmet Huis De Kuilen, hvor barna leverer hver sin McFlurry til de eldre beboerne, som til gjengjeld gir barna en klem. Videre får vi se at de gamle og unge deler isen, og med teksten «alle trenger litt lykke» avsluttes reklamen.

Ifølge The SA Institute of Race Relations kommer tallet på foreldreløse barn i Sør-Afrika til å nå 5,5 millioner i 2015. Med så mange foreldreløse barn i landet kommer denne reklamen til å røre millioner av mennesker.

Kynisk?
Kritiske røster mener at reklamen er kritikkverdig fordi hamburgergiganten kynisk bruker et stort samfunnsmessig problem for å nå frem til sine målgrupper.

I kommentarfeltet til videoen som har spredd seg på Youtube raser nå debatten om hvorvidt reklamen er etisk forsvarlig eller ikke.

- Rørende, men med vissheten om at barna og de eldre kommer til å gå tilbake til sine vanlige liv. Mitt spørsmål er; Hvor kommer dere til å være i morgen, McDonald's?

En annen bruker var ikke enig, og kvitterte:

- Herlig! Hvem bryr seg. Barna og pensjonistene så ut til å ha det gøy!

Årets reklamefilm
South African press agency DDB, som produserte reklamefilmen skriver følgende i en uttalelse:

«Basert på premisset om at alle har noe å gi, bestemte vi oss for å spre lykke med denne virkelighets-reklamen. Ingen skuespillere, bare et ekte barnehjem, et eldresenter og ett opptak for å fange øyeblikket.»

Det er uansett tydelig at reklamen har blitt tatt vel imot internt. Selskapet har kåret den til Årets McDonald's-Reklamefilm for 2012/13.

HTML EMBED

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag