Bryggeri brøt reklameforbudet

Dahls bryggeri brøt reklameforbudet ved å selge øl med Uka-reklame på etikettene, mener Sosial- og helsedirektoratet.

20.06.08 11:02

Dahls bryggeri har solgt sin pils med etiketter med logoen til studentarrangementet Uka-03 i Trondheim. Det er lovstridig, mener Sosial- og helsedirektoratet. 0,35-liters pilsnerflasker fra Dahls med teksten «Øl skal nytes. Norges største kulturfestival, 9. oktober - 3. november» over en Uka-03-logo er blitt solgt i dagligvarebutikkene i Trondheim, melder Adresseavisen.

- Dette er et brudd på reklameforbudet. Loven sier at man ikke skal reklamere for andre varer og tjenester ved bruk av alkohol. Det er akkurat det som gjøres her, sier avdelingsdirektør Mari Trommald i Sosial- og helsedirektoratet.

Dahls har gjort dette en rekke ganger tidligere og Trommald sier at de ikke har vært klar over koblingen da. Nå vil hun ta opp saken med Ringnes E.C. Dahls Bryggeri.

Ifølge Adresseavisen visste ikke Uke-sjef Kristian Wright at dette kan oppfattes som lovstridig.

- Vi er blitt forsikret at dette er innenfor lovverket, og den juridiske vurderingen har bryggeriet tatt seg av. Vi har sagt at det var viktig for oss å ha Uka på etiketten slik det har vært tidligere år. Men vi har ikke visst at det har vært ulovlig og presset dem til å ha på etiketten, sier Wright.

Daglig leder Tore Lauritzen i Ringnes E.C. Dahls Bryggerier ønsker ikke å kommentere det Wright sier, men sier at de ikke ønsker å bryte loven.

- Vi opplever ikke heller her at vi har gjort noe som oppleves som ulovlig, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.