Brynestad tapte i PFU

Atle Brynestad tapte klagen mot Brennpunkt-programmet NRK sendte om Porsgrunds Porselænsfabrik.

25.08.04 10:30

Det skriver Journalisten.

I januar i år sendte NRK Brennpunkt en kritisk dokumentar om Porsgrunds Porselænsfabrik, PP, kalt Porselensbløffen.

Her kommer det fram at flere av produktene designes og produseres i Bangladesh, av dagarbeidere som tjener under minstelønnssatsene.

Direktør i PP, Atle Brynestad, klaget programmet inn for Pressens Faglige Utvalg. Han mener Brennpunktprogrammet framstiller forholdene i fabrikken i Bangladesh feil, og viser til at den norske ambassaden har bekreftet at arbeiderne ikke får utbetalt minstelønn.

Brynestad er også misfornøyd med framstillingen av hans person og at premissene for intervjuet ikke var klare.

NRK Brennpunkt avviser at opplysningene i dokumentaren var feilaktige, og får nå støtte av Pressens Faglige Utvalg.

PFU mener Brennpunkt-redaksjonen hadde all rett til å se nærmere på PPs produksjoner i Bangladesh, og viser til at NRK har kontrollert lønnsopplysningene sine fra flere offisielle kilder.

- Etter utvalgets mening kan NRK vanskelig klandres for å holde fast på disse opplysningene ettersom klagerens dokumentasjon fra ambassaden ikke avkrefter NRKs påstand, heter det i en kommentar fra PFU.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.