RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bulkratene er på vei ned

Sist oppdatert:
Tørrlastmarkedet viser nå svekkelse i alle sektorer av spotmarkedet, mens periodemarkedet fortsatt viser gode nivåer. Svak aktivitet preger markedet
Ifølge skipsmeglerhuset Fearnleys ukentlige markedsrapport har tørrlastindeksen i London falt fra 5.394 for en uke siden til 5.109 i dag.

Det er ingen sektorer som peker seg spesielt ut. Det meldes om svakere aktivitet innen alle segmenter og tilhørende ratefall i spotmarkedet.

Ratene i kontraktsmarkedet holder fortsatt tidligere sterke nivåer, viser rapporten.

I Handysize/-max-markedet, hvor de to norske børsnoterte bulkrederiene er mest eksponert, fortsatte ratefallet den siste uken. Ratene har falt både i Stillehavet og i Atlanterhavsbassenget, og ligger på henholdsvis 29.000 og 30.5000 dollar pr. dag i de to hovedmarkedene. Reiser fra Fjerne Østen til Europa holdt imidlertid omtrent uendrede nivåer.

I panamax-markedet meldes det om et slapt aktivitetsnivå i Fjerne Østen, men raten er stort sett uendret. I periodemarkedet har mellomlange kontrakter kommet noe ned, mens ett og to års kontrakter holder tidligere nivåer, men aktiviteten har falt. Ratene ligger omkring 48.000 dollar pr. dag på en 12 måneders kontrakt.

I panamax-markedet er det optimisme i forhold til at aktiviteten kan komme opp igjen i forbindelse med starten på kornhøsten i Sør-Amerika.

Markedet for de største bulkskipene som seiler i capesize-segementet fortsatter å være preget av liten aktivitete og fallende rater. Timecharterratene for reiser fra Europa til Fjerne Østen er ned omkring 5.000 dollar pr. dag til 92.500 dollar. Det er fall i ratene også for de viktigste jernmalm- og kull-tradene.

Fakta:

Capesize, bulkskip på 150.000 til 170.000 dødvekttonn.

Panamax, de største bulkskipene som kan passere gjennom Panama-kanalen, typisk 75.000 dødvekttonn.

Handy/Handymax, størrelser på mellom 40.000 og 47.000 dødvekttonn.

Bulkskipene frakter alle typer "tørre" råvarer i bulkform, og de tre viktigste lastene er malm, kull og korn.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere