*Nettavisen* Nyheter.

Bulkratene lukter på 200.000 dollar

Ratene for de største bulkskipene er nå i ferd med å bryte den magiske 200.000 dollar dagen grensen.

18.05.08 23:47

Oppturen i bulkmarkedet som har vært nærmest kontinuerlig så lang ti år nådde nye rekordnivåer denne uken. Det er nå sluttet capesize-bulkskip på rater tilsvarende 198.000 dollar per dag.



Dermed står en ny grense for fall, nemlig 200.000 dollar per dag.



Også for panamax-bulkskipene har ratene nådd nye rekordnivåer den siste uken. Det sluttes nå på nivåer mellom 74.000 og 79.000 dollar per dag i spotmarkedet avhengig av destinasjon.



Til sammenligning lå ratene for cape'ere og panamax skip på 80.000 og 30.000 dollar per dag ved inngang til året. Selv disse nivåene er meget god i historisk sammenheng, og bare underbygger hvor sterkt markedet er for øyeblikket.



Det knallsterke spotmarkedet fører også til at ratene i periodemarkedet fortsetter å stige.



Moderne capesize-bulkere på 170.000 dødvekttonn oppnår nå rater på 12 måneders kontrakter tilsvarende 135.000 dollar per dag, mens ratene for panamax'ene på 12 måneders kontrakter ligger på 70.000 dollar per dag.



Fakta:

Capesize, bulkskip på 150.000 dødvekttonn eller større.



Panamax, de største bulkskipene som kan passere gjennom Panama-kanalen, typisk 75.000 dødvekttonn.



Supramax, bulkskip i størrelsen 50.000 til 57.000 dødvekttonn.



Handy/Handymax, størrelser på mellom 40.000 og 47.000 dødvekttonn.



Bulkskipene frakter alle typer "tørre" råvarer i bulkform, og de tre viktigste lastene er malm, kull og korn.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.