Bulkratene under press

Tørrlastratene ser nå ut til å være under press i alle de tre hovedsegmentene, og den fallende trenden den siste uken kan fortsette

19.05.08 00:39

Det går frem av skipsmeglerhuset Fearnleys ukentlige markedsrapport.



For handysizesegmentet startet fallet i Stillehavet på tampen av forrige uke, og dette har spredt seg til Atlanterhavsmarkedet i løpet av de siste par dagene.



- Befrakterne begynner å bli mer optimistiske og holder igjen forhandlinger om langsiktige kontrakter i troen på videre fall i ratene, skriver Fearnleys i rapporten.



Spotmarkedet beskrives som tregt i det de to sidene nå har ulike oppfatninger om veien videre. Dette har bremset fallet foreløpig.



I panamax-markedet har det vært en klar svekkelse den siste uken i begge bassengene, raten for transatlantiske reiser er ned 2.000 dollar dagen til 37.500 dollar, mens ratene for en rundtur i Fjerne Østen er ned fra 36.000 dollar dage for en uke siden til 31.500.



Oppgangen for capesize markedet i forrige uke har i stor grad blitt bort i løept av de siste dagene. Gjennomsnittlig timecharterrate har ifølge Fearnleys falt 5.000 dollar dagen til 70.000 dollar dagen.



Det største fallet har funnet sted i Stillehavet hvor rundturraten er ned fra 72.000 dollar dagen til 60.000 dollar.



Fearnleys har nedjustert estimatene for ettårige timecharter for alle de tre segmentene i den seneste rapporten.



Fakta:

Capesize, bulkskip på 150.000 til 170.000 dødvekttonn.



Panamax, de største bulkskipene som kan passere gjennom Panama-kanalen, typisk 75.000 dødvekttonn.



Handy/Handymax, størrelser på mellom 40.000 og 47.000 dødvekttonn.



Bulkskipene frakter alle typer "tørre" råvarer i bulkform, og de tre viktigste lastene er malm, kull og korn.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.