RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bunnpris trekker reklamefilm

Oslo (NTB): Synet av et barn som vrir seg i smerte etter at en dresskledd mann sparket en fotball i barnets ansikt var for drøyt for Forbrukerombudet. Nå trekker dagligvarekjeden Bunnpris reklamefilmen «Bunnpris Ronaldo» fra TV-skjermen.

Reklamefilmen på 26 sekunder inneholder virkemidler som ikke faller i god smak hos Forbrukerombudet.

- Selv om det i lovverket ikke er noe forbud mot vold, er det overraskende at kjeden ønsker å profilere seg på denne måten. Reklamefilmen til Bunnpris kan være uetisk og urimelig, i og med at barn medvirker i reklamen. Dessuten kan sendetidspunktet om morgenen og tidlig kveld gjøre at den eksponeres direkte overfor barn, sier forbrukerombud Gry Nergård til Næringslivsavisa.

Det er svært sjeldent at fysisk smerte blir brukt som virkemiddel i reklame, mener hun.

- Det er minst ti år siden vi behandlet en tilsvarende sak. Da gjaldt det en TV-reklame for opplysningstjenesten 1881, der noen barn brukte vold mot en katt, sier hun.

Bunnpris-reklamen ble sendt på TV Norge. Nergård mener kanalen burde ha stanset reklamen selv. Bunnpris mener tilbakemeldingene etter reklamefilmen har vært gode, men markedssjef Ingunn Sandnes sier at kjeden tar Forbrukerombudets reaksjon til etterretning og fjerner derfor filmen. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere