RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

«Buss er for gamle kjerringer!»

Foto: Øystein Barth-Heyerdahl (Nordlys)
Sist oppdatert:
Tromsø kan bli første by som innfører rushtidsavgift. Ikke alle er villige til å sløyfe bilturen.

«Buss er for gamle kjerringer!» skriver Hans Martin Øvre i debatten omkring rushtidsavgift og opprustning av kollektivtrafikken i Tromsø, skriver Nordlys.

Fredag fortalte Gunhild Johansen (SV) og Kari-Anne Opsal (Ap) i Nordlys om Troms fylkes søknad om 200 millioner kroner til å ruste opp kollektivtrafikken i Tromsø . Pengene søker de etter gjennom regjeringens belønningsordning for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene.

LES MER:Ber om 200 millioner til bussløft

I saken som stod på trykk i Nordlys fredag var ingen av ordene veiprising/køprising/rushtidsavgift nevnt, og man kunne få inntrykk av at hele søknaden gikk ut på å kaste 200 millioner inn i kollektivtrafikken uten å stjele fra de onde bilistene.

Det provoserte blant andre Natur og Ungdoms leder Ola Skaalvik Elvevold fra Tromsø.

LES MER:Ønsker rushtidsavgift i Tromsø

Kritisk miljøbevegelse
- Det er ingen pisk i denne søknaden, og det er skuffende. Hvis man skal få ned bilbruken, holder det ikke bare med gulrot. Det er overraskende at det ikke nevnes noen restriktive tiltak når regjeringen tydelig har uttrykt ønske om dette, utdyper han over telefonen.

Også Miljøpartiet De Grønne reagerte på dette. Nå viser det seg at miljøbevegelsen nok har vært hakket mer kritisk enn Nordlys sine journalister i denne saken.

SVs Gunhild Johansen understreker nemlig overfor Nordlys at hele søknaden er basert på nettopp veiprising.

- Hele søknaden er basert på veiprising. Vi vil sannsynligvis være den første byen som tar i bruk et slik system. Alternativet ville ha vært at man fortsetter som i dag, men det ville ha vært lite framtidsrettet, sier Johansen til nordlys.no.

Tror bilistene forstår
Tromsø kommune har fått svært beskjedne midler fra belønningsordningen i forhold til for eksempel Trondheim, Drammen og Kristiansand. Grunnen har nettopp vært at de ikke har hatt noen restriktive tiltak i søknaden som bidrar til at folk velger buss framfor bil.

Johansen tror Tromsøs befolkning nå er klar for bomstasjoner og veiprising.

- Vi vet alle er at det er en begrensning på antall bilister som kan kjøre inn på Tromsøya uten at det får konsekvenser for miljøet og trafikkbildet. Hva skjer hvis vi ikke gjør noe? Da tror jeg at vi kommer til å drukne i eksos. Vi må gjøre det så bekvemt, billig og effektivt som mulig å parkere bilen hjemme. Det gjelder også de som bor utenfor øya, i Tromsdalen og Kvaløya, sier Johansen til Nordlys.

Hun er sikker på at en slik ordning vil skape et triveligere bymiljø, og tror næringslivet også vil dra nytte av det.

- Det vil forhåpentligvis ikke være så stort behov lenger for å ta bilen inn til byen. Det vil også bety mye for forretningslivet i sentrum som lider litt under mangel på parkeringsplasser. Det vil føre til en ny oppblomstring av bylivet i sentrum, tror hun.

- Velkommen etter
Brynmor Evans er leder for Miljøpartiet De Grønne i Tromsø. Han hilser på ekte miljøbevegelsevis varaordføreren i Tromsø velkommen etter.

- Velkommen etter! Dette har vært vår politikk i mange år. Det er en gledelig nyhet at andre partier tar etter vår politikk, sier Evans til nordlys.no.

Nå håper han også SV og Ap, eller de populistiske partiene som han velger å kalle dem, tar etter på andre fronter.

Vil kutte veiavgiften
- Vi ønsker heller veiprising enn for eksempel årsavgift på bil. Vi ønsker å kutte årsavgiften og at man heller betaler for de månedene man bruker bilen, sier han.

Partiet er redd for at folk føler de må ut og kjøre når de først har betalt flere tusen kroner i årsavgift for å ha bilen.

- Når folk har betalt så mye for å ha en bil, mens det er billig å bruke den, kan det gjøre at folk føler at de må bruke bilen for å få valuta for pengene. Det er ikke et system som oppmuntrer til miljøvennlige valg i hverdagen, sier nasjonal talsperson i Miljøpartiet De Grønne, Sondre Båtstrand, til partiets hjemmesider.

- Vi kan begynne med å gjøre det mulig å betale avgift kun for de månedene bilen er i bruk. Det skal lønne seg å la bilen stå!, legger han til.

De vil at det skal være dyrest i sentrale strøk med godt utbygd kollektivtrafikk.

- Og pengene fra årsavgiften bør gå til kollektivtiltak.

Denne saken er levert av Nordlys.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere