Gå til sidens hovedinnhold

Buss for tog på Østlandet i minst ti somre til

Bane Nor sier at jernbaneprosjektene på Østlandet er så mange at det kan bli buss for tog hver eneste sommer i over ti år.

Arbeid med Follobanen, Lieråstunnelen, Drammen togstasjon og det nye signalsystemet ERTMS er blant prosjektene som kan gjøre at praksisen med buss for tog om sommeren kan vare i mange år, skriver Aftenposten.

– Alt dette vil kreve perioder med togstans, sier kommunikasjonssjef Kjell Bakken i Bane Nor.

Les også: NHO: - Norge taper 100 millioner i året på de utenlandske bussene

Ordningen med buss for tog ble innført i 2009 for å få gjort unna vedlikeholds- og fornyelsearbeid. Bane Nor sier til avisen at de ikke så for seg så mange år med togstans da ordningen startet.

(Presisering av Nettavisen: Buss for tog har vært hyppig benyttet på Østlandet helt siden 90-tallet i forbindelse med oppgraderinger og utbygging av jernbanenettet).

– Jeg kan ikke huske at noen tenkte slik, sier Bakken, som har jobbet i Bane Nor i 20 år.

Les også: Nye el-sparkesykler kreves fjernet av Trondheim kommune

– Men infrastrukturen viste seg å være i mye dårligere stand enn det vi trodde, samtidig som belastningen er større. I 2009 var 600–700 tog innom Oslo S på én dag. I dag er det over 1.000, sier han.

Les mer

Vy-sjefen om forsinkelser og navne-storm – Det er veldig ubehagelig

Les mer

Tromsø-ordfører foreslår tog nordover fra Narvik

Les mer

Leie av el-sparkesykkel kan koste deg tusenvis av kroner

Les mer

Planoverganger i Norge skal sikres for 120 millioner kroner

Reklame

Black weekend: Salgene fortsetter - Her får du oversikten du trenger