Gå til sidens hovedinnhold

Bussen tilbake

Mandag var en gledens dag for pensjonistene i Nordstrand bydel. Da begynte servicebussen å gå igjen.

Nordsteter: Etter lang tid med prøving og feiling kommer bussforbindelsen: Kastellet Sæter Lambertseter tilbake.

Det skapte sterke reaksjoner da Oslo Sporveier la ned serviceruten over store deler av bydelen i fjor høst. Bussen skulle slutte å kjøre om Sæter. Det ble plutselig ikke så enkelt å ta seg frem til ærender rundt om i nærområdet, for den som var dårlig til beins og ikke kunne kjøre egen bil.

Nordseter pensjonistforening og Reidar Rasch var blant de som stilte seg i front for aksjonen. Mange politikere, blant andre Aud Kvalbein og Rune Gerhardsen, engasjerte seg også sterkt i saken.

Ekstra service

Den 18. januar i år kom gladmeldingen i Nordstrands Blad. Sporveien ga etter for presset og forkynte at fra 30. april er servicebussen tilbake.

Dermed utvides nåværende halvtimesrute til å gå: Kastellet Ekebergveien Sæter Nordstrandveien Oberst Rodes vei Lambertseterveien Marmorveien Feltspatveien Glimmerveien - Langbølgen Lambertseterveien. Annen hver gang går den motsatt, altså Oberst Rodes vei Sæter Kastellet, men hver gang går bussen om Lambertseter og rundt Masteområdet.

Dermed får reisende fra Nordseter tilbake muligheten til å besøke tjenestesteder på Sæter og langs Nordstrandveien. Og denne bussen skal stanse på tydelige signal mellom holdeplassene så pensjonærene på Skovheim igjen får muligheten til å reise kollektivt til Sæter, Lambertseter og Nordseter.

Feiret med sherry

En stor forbedring for mange eldre og uføre i dette ruteområdet, sier en fornøyd Reidar Rasch på rutens første dag.

Det var mange av bydelens eldre som var ute for å hilse dette tilbudet velkommen tilbake. Og det ble også feriet med en ørliten sherry på Nordseter gård.

Servicebussen er som navnet tilsier noe mer enn en vanlig bussrute. Selskapet som kjører bussruten er instruert om at eldre skal hjelpes med rullator når det trengs og at sjåføren skal vente til folk har fått satt seg etter påstigning. Men 75-bussen er åpen og ment for alle veifarende. Stadig flere vanlige busser får lavere inngang, færre trinn og blir lettere å bruke for folk flest.

Og om misnøyen med vedtaket i fjor høst var stor, er tonen nå en helt annen når Oslo Sporveier er tema blant pensjonistene på Nordstrand. De ønsker seg enda bedre tilbud, men Reidar Rasch er fornøyd:

Trafikksjef Tore Bogen og hans stab er hyggelige og kyndige mennesker. De innbyr til dialog og hører på forslag og innspill som kommer fra oss i bydelen.

Reklame

Comfyballs tømmer lageret: Halv pris på alle boksere