RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bussjåfør trodde ikke Sueoka var japansk

Foto: André Lia (Rogalands Avis)
Nobu Yuki Sueoka (16) ble hetset over høytaleren på tulle-japansk.

- Jeg har aldri opplevde noe lignende på en buss, sier Sueoka oppgitt til Rogalands Avis.

Episoden skjedde på bussen fra Mariero til Hinna langfredag.

Sjåføren tok kortet
Om bord i bussen ga ikke ungdomskortet noe signal på kortleseren, til tross for at det var penger på det. Bussjåføren ville også prøve kortet, han fikk det heller ikke til å virke.

- Han snudde kortet rundt og tittet på navnet mitt. Så sa han at det var et japansk navn, og dermed ikke kunne være mitt da jeg ikke så japansk ut. Jeg forklarte at jeg har japansk opprinnelse, men er født i Brasil, forklarer Sueoka.

Bussjåføren beslagla kortet og ga beskjed om at han kunne hente det hos Veolia.

- Jeg forklarte ham, på japansk for å vise at jeg snakket sant, at Yuki er et japansk navn, men han skjønte det ikke. Han oppfattet bare ett av ordene jeg sa og gjentok det på norsk-japansk. Jeg orket ikke å kverulere med ham, så jeg kjøpte en billett til Hinna.

Bussjåføren svarte takk, på japansk.

- Han trodde selv han kunne japansk, men det var helt feil. Han kjente til ordet takk, men kunne ikke uttale det, sier Sueoka oppgitt.

Bussjåføren fortsatte å snakke tullejapansk da Sueoka gikk av bussen på Hinna.

- Da tok han opp mikrofonen og sa «ha det» på japansk. Fremdeles med en helt feil uttalelse. Min bestefar kommer fra Japan og jeg kan språket. Bussjåføren virket mer som han hadde sett på japanske animasjonsfilmer og plukket opp språket derfra, sier han.

Første gang
- Heldigvis har jeg aldri opplevd noe lignende på bussen før. Det burde være allmennkunnskap blant bussjåfører at man ikke oppfører seg slik, mener Sueoka.

Hos Veolia har de ikke fått rapportert inn episoden.

- Ofte melder bussjåførene inn episoder med tanke på misforståelser, forklarer driftssjef Anders Erik Hansen i Veolia.

Han er ikke fornøyd med oppførselen til sjåføren.

- Den er det bare å beklage. I slike tilfeller bør de reisende ta kontakt med oss, så vi kan komme til bunns i hva som har skjedd. Blant annet så står navnet på bussjåføren på reisekvitteringen, sier Hansen.

Les flere saker hos Rogalands Avis her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere