RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bygg din by i «SimCity Samfunn»

Sist oppdatert:
Noen spill vil dele folk på midten. Enten hater man spillet, eller så elsker man det. «SimCity Samfunn» er et slikt spill.

(Spillmagasinet): Historisk sett har tidligere Sim City-spill gått ut på å planlegge en bys layout med hensyn til veier, kraftverk, politi, brann og hvor man plasserer forskjellige soner av bebyggelse.

I denne versjonen har man tatt et skritt til siden, to bakover mens man samtidig har hoppet litt oppover.

Bygg byens sjel

I «SimCity Samfunn» bygger du ikke så mye en by som byens sjel. Skal du velge bygninger som er autoritære eller kreative? Skal byen din være inspirert av landsliv eller av cyberpønk?

Der man tidligere valgte at et område skulle inneholde bygninger og så bygget innflytterne opp bygninger som forandret seg etter hvert som tiden gikk, så er det denne gangen slik at du plasserer bygningene som innflyttere velger å flytte inn i.

Det er svært mange forskjellige bygninger du kan bygge, alt fra små gårdshus til store byblokker og leilighetskomplekser. Du kan velge mellom italienske restauranter, gatekjøkkener eller en shabby hjørnekafé hvis du vil gi dine sims noe å spise. For alle områder har du mange valg, og hvert valg koster deg noe - eller produserer noe.

Hva er forskjellen?

Dette «noe» er kreativitet, autoritet, åndelighet eller en økonomisk greie. For «greie» er stikkordet her. Det er litt vanskelig å se hvordan en svært åndelig by påvirker dine simmer.

Se traileren fra spillet:
(Anmeldelsen fortsetter under vinduet)

Flere videoer finner du her

Den eneste åpenbare påvirkningen er at du får nye bygninger og premier hvis du holder innbyggerne glade. I tillegg kan du få bonuser basert på forskjellige områder. Lager du en veldig åndelig by kan det hende du får rabatt på å bygge klostre m.v.

Den tredje ganske så nye ting er personifiseringen av innbyggerne, simsene. De har nå navn og har sine følelser som gir deg gode indikasjoner på hva du bør bygge, eller forandre på. De kan også, hvis du er litt sløv, gjøre opprør og brenne ned eller stenge bygninger du har satt opp.

Selvgjort er velgjort

For deg som har spilt «SimCity» før er dette en relativt ny opplevelse. Spillet er snudd litt på hodet.

Nå bestemmer du egentlig alt, og det er du som utvikler byen - ikke ved indirekte påvirkning som skatter, politistasjoner og veier - men ved å bygge bygningene selv. Slikt sett kan du si at spillet er mer Sims City enn tradisjonelle Sim City.

Vel, er spillet bra? Ja, jeg synes det. Samtidig vil jeg ikke ha problemer med å skjønne at noen synes det er litt, vel, enkelt og grunt. Spillet kan spilles av stort sett alle, både fordi det er enkelt forklart og har gode norske oversettelser og fordi det er lett å styre.

Det er morsomt å prøve å bygge den ultimate byen, eller for den sakens skyld lage et monstrum av en industriby.

«A Bugs Life»

Spillet har noen åpenbare problemer slik som at enkelte bygninger har noen ulogiske effekter (en tekstilfabrikk burde vel øke produktiviteten i byen, ikke senke den?), man kan kun legge veier i rette strekker og det virker som om det er en liten bug når det gjelder innbyggertallet i byen.

Grunnen til at vi sier «virker som» er at det er noe vanskelig å finne helt ut hvorfor du for eksempel kan ha 9 000 innbyggere og kun 900 som søker jobb. Betyr det at man har familier på 10 som har 1 voksen og 9 barn? Samtidig er ikke skolene fulle ...

Spesielt rart ble det i byen hvor vi kun bygget klostre, og de fleste av dem som bodde på klostrene jobbet på den lokale veddeløpsbanen.

Konklusjon

Enkelt oppsummert kan det sies slik - hvis du synes det er morsomt å bygge opp en «Sims»-by istedenfor et «Sims»-liv, vil du like dette.

Grafikkmessig er det vakkert, lyden blir ikke irriterende selv hvor lenge du spiller det og med alle mulighetene det finnes for å laste ned eller lage egne bygninger, kart og annet så er det mange timer med spill her.

Likevel vil jeg anbefale at man kanskje prøver en demoversjon først, spesielt hvis du har et intenst forhold til tidligere versjoner.

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere