RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bygger merkevare med designbyrå

Sist oppdatert:
Uten bruk av PR- eller reklamebyrå har markedssjef Jan Størksen og Frelsesarmeen klart å bygge en av landets sterkeste merkevarer. I stedet bruker de bøker, CD-er og får kjendiser til å stille opp gratis.

Det siste året har Frelsesarmeen vunnet to tunge priser for sin kommunikasjon. I april ble de tildelt Kommunikasjonsprisen av kommunikasjonsforeningen, mens de onsdag denne uken fikk Omdømmeprisen av Norske Informasjonsrådgivere.

Men markedssjef Jan Størksen har hverken benyttet seg av råd fra reklamebyrå eller PR-rådgivere.

- Vi har hatt mange gode medhjelpere, og jeg vil særlig trekke frem de gode designerne, sier Størksen til Propaganda og snakker om Uniform, som har gjort mye av designen for Frelsesarmeen.

Frelsesarmeen annonserer nemlig minimalt, de ligger ikke på telefonen og tigger og tjener ikke penger på spilleautomater. Derimot er de bevisst på å bygge sin profil gjennom bøker, samleplater og kjendiser som stiller opp gratis.

Markedssjef Jan Størksen blir derimot ofte oppringt av reklamebyråer som ønsker å jobbe med "soldatene" i hans armé.

- Det jeg opplever som et problem i den sammenheng er at mange av dem som banker på min dør, oppfører seg som om de har sett lyset og vil si det til oss. Vi blir ikke behandlet som en interessant samtalepartner. De tror de vet hva som er best for oss og har en "nå skal vi lære dere"-holdning, sier markedssjefen til Propaganda.

Han får opplever at han ofte får henvendelser fra reklamebyråer som vil selge seg inn og gjøre ting gratis for å vinne gjeve reklamepriser.

- Mange forsøker å selge seg inn til oss på et kampanjenivå, men vi bruker lite annonser og vil heller ha en samtalepartner enn et tradisjonelt reklamebyrå, sier han og viser til at en slik samtalepartner har han ennå ikke truffet.

Størksen er selv gammel reklamemann og var blant annet med å starte Sydvest Reklamebyrå for fire år siden.

- Jeg tror at enhver organisasjon trenger å stikke hodet ut av eget hus å snakke med noen som vil en vel, men det er viktig å ikke slippe eierskapet til sine egne verdier. Vi er veldig opptatte av å beholde eierskapet, sier han.

Onsdag lanserte de boken "Frelse" som er den tredje i en serie som startet med suppeboken "Kraft". Boken retter søkelyset på de århundregamle lastene og dydene og er bygget opp rundt fortellinger fra mennesker, kjente og ukjente, som på en skjebnesvanger måte er kommet i nærkamp med dem – på godt og ondt. Blant bidragsyterne er Trond Moi, Eva Joly og Nils Arne Eggen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere