*Nettavisen* Nyheter.

Bygger radiomerkevare på TV

Kanal4 får ikke slippe til hos P4 med en radiokampanje. I desember begynner de en massiv reklamekampanje for å bygge merkevaren sin.

20.06.08 11:02

For to uker siden ble det kjent at McCann fikk oppdraget med å markedsføre Norges nye radiokanal, Kanal4.

Byrået skal bygge opp en ny merkevare helt fra bunnen av og teamet som skal stå for jobben er ikke hvilket som helst team. Tekstforfatter Sigmund Falch, AD Geir Florhaug og konsulent Monika Augustsson var med på å bygge opp Synnøve Findens merkevare som vant årets Stella – reklamebransjens pris for effektiv reklame. En merkevare som nesten utelukkende er bygd ved hjelp av radio.

Men Kanal4 kommer ikke til å bruke radio for å bygge sin merkevare. Salgs- og markedsdirektør Rune Remøy sier til Propaganda at han tviler på at de ville sluppet til på P4.

- Det vil ikke P4 tillate. Du kan godt skrive at P4 nekter Kanal4 radioreklame, sier han.

I stedet skal de kjøre en stor kampanje hos sin hovedeier, TV 2. Kampanjen, som Remøy beskriver som "betydelig" skal også gå utendørs, i avis og på nettet.

- Vi har satt av store kostnader til markedsføring, sier han og legger til at han tviler på lønnsomhet det første året, blant annet på grunn av de store markedsføringskostnadene de pådrar seg.

Byrået jobber nå med å finne en strategi for Kanal4 og kampanjen kommer på i begynnelsen av desember.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.