RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Stig Nilsson (skjermdump)

Bygger to holdeplasser, men bussen kjører ikke hit

Sist oppdatert:
Her bygges et flunkende nytt uværsskur, men ingen busser verken kjører dit eller stanser på to av holdeplassene langs Dikeveien i Fredrikstad.

(F-b.no) Bussrutene 2450 og 2460 i det travle forretningsområdet langs denne veien i på Rolvsøy tar nemlig av mot lokalsamfunnet Hauge, et godt stykke før den nye busslommen med nytt uværsskur dukker opp lenger nede i veien.

Bygger enda et uten buss

– Latterlig bruk av penger, sier busspassasjerer i området, som har henvendt seg til f-b.no i sakens anledning.

Både disse passasjerene og andre bør imidlertid holde seg godt fast:

Nå starter byggingen av enda en holdeplass - med uværsskur - på den andre siden av Dikeveien. Dit kommer det heller ikke til å gå noen buss ...

Bussbransjen skratter
– Det er riktig at bussen ikke går dit, og heller ikke skal gå dit, sier markedssjef Kjell Gaulen hos Østfold Kollektivtrafikk, som kjøper busstjenester i området av Nettbuss - selskapet som nylig vant anbudsrunden for busstrafikk her.

– Det er jo litt spesielt, mener Gaulen.

Vi kjørte heller aldri bussen så lang ned i veien som dette.

– Det er rare greier, sier Tore Johansen, daglig leder i Juel Johansens Bilruter, som i tidligere år kjørte denne ruten.

Han skratter godt.

– Vi kjørte heller aldri bussen så langt ned som til disse holdeplassene da vi hadde ruter i området, sier Johansen.

(Artikkelen fortsetter)

I henhold til reguleringsplan
Det er den (som regel) fastlåste formuleringen «i henhold til reguleringsplan» som har skylden for det kostbare byggingen av bussholdeplassene uten buss.

Selv prosjektleder i kommunens prosjektadministrasjon, Roar Lie, ser det humoristiske i saken.

– Jeg skjønner at noen synes dette er morsomt, humrer han.

– Men det blir enda verre, legger han til.

– Det skal bygges en holdeplass med uværsskur også på den andre siden av veien. Det er ikke påbegynt ennå.

– Men da blir vel utbyggingen stanset?

– Nei, det skal bygges.

– Nå tuller du?

– Nei.

– Og forklaringen er?

– Det er i henhold til reguleringsplanen for området.

Pålagt å bygge
– Men bussene går jo ikke dit, og de har heller aldri gått der, i følge flere operatører i bussbransjen?

– Nei, men vi bygger for fremtiden, I forbindelse med etablering av forretningen Jula ble det pålagt å bygge disse holdeplassene, forklarer prosjektlederen.

Pålegget om dette fra kommunens side, har ført til at et privat firma har fått oppdraget med å bygge holdeplassene - på Julas regning, altså ikke på kommunens.

Les flere saker hos Fredrikstad Blad

- Jeg forstår at noen mener dette er sløseri
– Kommunen har like vel planlagt alt dette, forstår du at noen kaller dette sløseri?

– Jeg forstår reaksjonen, men vi må som sagt planlegge og bygge for fremtiden.

– I tilfelle noen vil kjøre buss der senere?

– Ja, nettopp, sier prosjektleder Roar Lie.

– Hvis vi ikke pålegger slike ting i forbindelse med utbyggingssaker, kan det være for sent å få det i orden senere, sier han.

(Artikkelen fortsetter)

Tett i tett
Det bygges i disse dager både buss-stopp og splitter nye holdeplasser med buss-skur i området, og samtidig gjelder nye ruter, etter at Nettbuss vant anbudsrunden for busstrafikk tidligere i år.

Alle skurene er ikke ferdig ennå, men et par stykker ved Østfoldhallen gir nå ly mot regn og dårlig vær, for den som benytter seg av handelsmulighetene i denne sterkt trafikkerte handlegaten på Rolvsøy.

To busser langs Dikeveien
– Nå er det rutene 2450 og 2460 som går i Dikeveien, sier markedssjef Kjetil Gaulen hos Østfold Kollektivtrafikk.

Fra øverst i Dikeveien nærmest Sarpsborg, går bussene videre ned denne veien, og svinger av mot Hauge. Den samme ruten følges den andre veien på returen.

Storarbeid på holdeplasser
Mandag er 80 nye busser i trafikk i Østfold, og flere er så lange at de så vidt går inn i eksisterende busslommer.

– Nå oppgraderes 23 holdeplasser, sier Kjetil Gaulen hos Østfold kollektivtrafikk.

Han viser til at det er avsatt penger både langs riks- og fylkesveier til dette formålet.

I tillegg kommer arbeidene som nå gjøres langs Dikeveien.

– Målet er å oppgradere alle holdeplassene i hele fylket, sier Gaulen.

Det er en utfordring å holde rutene når det er så mange holdeplasser

For mange stans
– Holdeplassene står tett i tett på begge sider langs Dikeveien på Rolvsøy, stanser bussene på alle?

– Nei, ikke på de nederste. Jeg er ellers enig i at det er for mange bussholdeplasser. Generelt i Østfold ville det vært nok med to tredeler av de holdeplasser som finnes, sier han.

– Det er fint for de reisende at det er slik, men det er en utfordring å holde rutene når det er så tett mellom holdeplassene, mener Gaulen.

Les flere saker hos Fredrikstad Blad

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere