RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bygget verdens første sykkel-helikopter

(Helo Society/ Youtube)
Canadiske studenter vant halvannen million etter ingeniør-bragd.

En gruppe studenter og unge ingeniører fra Canada vant denne uken en pris på 250.000 dollar for å ha bygget verdens første sykkel-helikopter.

Se video nederst i saken.

For 33 år siden initierte Igor Sikorsky, mannen som i 1939 designet og fløy verdens første helikopter med én rotor, prisen som fikk navnet Human-Powered Helicopter Award.

- Det så lenge ut til at det var umulig å vinne prisen, sier direktør i AHS Mike Hirschberg til AFP.

Men umulig var det ikke, og torsdag fikk studentene overrakt pengene som bevis på at de hadde klart det.

Vinnerhelikopteret har fått navnet Atlas, og ble designet av et team bestående av rundt 20 personer.

- Som å klatre Mount Everest
Doningen veier kun 55 kilo, men har et rotorspenn på 49,4 meter.

Som du kan se i videoen nederst i artikkelen, så kommer det menneskedrevne helikopteret neppe til å revolusjonere industrien. Studentenes miljøvennlige helikopter er ikke særlig anvendelig, sammenlignet med vanlige helikoptre.

- Det handler ikke om å utvikle en praktisk maskin, men å gi unge ingeniører en utfordring. Å videreutvikle kreativiteten, de tekniske egenskapene og lære av å jobbe sammen som et lag med ekstremt krevende utfordringer, sier han.

- Det er som å klatre Mount Everest for første gang, for å bevise at det er mulig.

Den 33 år gamle prisen har i alle år stått uten en mottaker, og beløpet har vokst med årene, fra 10.000 dollar i 1970, til hele 250.000 dollar i dag.

Under 70 kilo
Vinnerflighten ble syklet opp i luften av Todd Reichert (31), ekspert i aerodynamikk, aktiv skøyteløper og lagleder for selskapet AeroVelo, som står bak prosjektet.

Partneren hans, Cameron Robertson (26) sier at «piloten» bør veie under 70 kilo og være i svært god fysisk form, ettersom det behøves omtrent én hestekraft. En vanlig person kan generere kraft som tilsvarer omtrent halvparten, påpeker han.

Robertson forteller videre at teamet ønsket å bevise at ingenting er umulig. Premiepengene på 250.000 dollar, drøyt halvannen million kroner, var også en viktig motivasjon.

Vil bygge supersykkel
Gruppen akter nå å investere pengene i nye prosjekter.

- Vi er ikke rike, men pengene gir oss muligheten til å fortsette å drive med det vi brenner for, sier han.

Det neste prosjektet til AeroVelo, blir Ifølge Robertson å bygge en sykkel med svært lav vekt, som et menneske kan få opp i 120 kilometer i timen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere