*Nettavisen* Nyheter.

Byrådet i Oslo ber om nattestengte sparkesykler - Bolt

Elsparkesykler

Mange tusen elektriske sparkesykler preger bybildet i Oslo og flere andre steder her i landet. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto: (NTB scanpix)

Samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) i Oslo har bedt selskapene som driver med utleie av elektriske sparkesykler, om å stenge dem for bruk om natten.

07.08.20 09:54

Ifølge Aftenposten kom oppfordringen under et møte tidligere denne uka.

– Den høye ulykkesrisikoen for elsparkesyklister er uakseptabel. Vi vet at mer enn halvparten av dem som skader seg på elsparkesykkel i byen vår, gjør det mellom klokken 22 og 07, sier Berg.

Nøyaktige tidspunkter skal avklares med bransjen, skriver Aftenposten.

Ønsker nattilbud: - Ikke god løsning

Lime, et av selskapene, ønsker imidlertid ikke nattestenging.

– Jeg synes ikke det er den beste løsningen. Det er flere tusen mennesker i byen som er avhengig av våre tjenester, også om natten. Blant annet er det folk som jobber natt som bruker det som fremkomstmiddel, sier driftssjef Konstantin Morenko.

Regionsjef for Bolt i Nord-Europa, Nils Wijkmark, sier også i en pressemeldingen at de mener det ikke er en god løsning å stenge på natten.

– Oslo er en by som ønsker å redusere biltrafikken, derfor er det et økende behov for alternative transportmidler. Om natten reduseres kollektivtilbudet, men det finnes fortsatt mange mennesker som har behov for å flytte på seg, eksempelvis dem som jobber om natten. Vi ønsker å tilby tjenestene våre også til disse menneskene, sier han.

Operatøren Bolt melder imidlertid fredag at de senker hastigheten på sine elsparkesykler om natten i helgene i Oslo sentrum. Målet er å bidra til å redusere antallet ulykker.

– Fra midnatt og fram til klokken 4 vil makshastigheten reduseres fra 20 kilometer i timen til 15 kilometer i timen, fra torsdag til søndag innenfor Ring 1, skriver operatøren Bolt i en pressemelding.

Tiltaket er et to ukers prøveprosjekt.

Tolv personer ble alvorlig skadd i ulykker med elsparkesykler i Oslo i juli. Oslo skadelegevakt har vært spesielt kritisk til kjøring i alkoholpåvirket tilstand og har sagt at de vil anbefale å stenge for bruk av elsparkesykler om natten, da de mest alvorlige ulykkene skjer.

Møter Hareide

– Vi oppfordrer alle som bruker sparkesyklene våre til å kjøre forsvarlig, med hjelm og ikke under noen omstendighet hvis de er ruspåvirket, sier Wijkmark.

Fredag møter elsparkesykkelutleierne samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) for å diskutere utfordringene knyttet til elsparkesyklene.

Torsdag var Hareide i møte med representanter for kommunene Oslo, Bergen, Trondheim, Kristiansand og Drammen for å snakke om elsparkesyklene. Det var første gang Hareide diskuterer saken med kommunene. Han opplyser at et lovarbeid knyttet til elsparkesykler vil ta lang tid. Men de kan få nye retningslinjer innen høsten.

– Jeg vil ikke utelukke noe. Nå skal jeg i møte med aktørene i morgen, så kan vi se om vi kan komme med noen kortsiktige tiltak. Men lover og forskrifter tar lengre tid, sa Hareide etter møtet torsdag.

Gebyr for feilparkering

Oslo kommunen har begynt å samle inn feilparkerte elsparkesykler og sier de vil kreve gebyr etterhvert.

– Vi kan ikke ha det slik at elsparkesykler flyter rundt i gatene og gjør det utrygt for blinde, rullestolbrukere, eller andre å bruke byen. Byen skal være for alle, sier Lan Marie Berg.

For tiden er det rundt 13.000 elektriske sparkesykler til utleie i hovedstaden.

(©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.