Gå til sidens hovedinnhold

Byrådet øker kollektivprisene: Lan Marie Berg sier fortsatt at de skal ned

Et av MDGs viktigste valgløfter var å senke kollektivprisene. Nå øker byrådet prisene.

OSLO RÅDHUS (Nettavisen): Oslo-budsjettet ble lagt fram onsdag ettermiddag, uten at et av MDGs viktigste løfter fra valgkampen er innfridd.

Kollektivprisene økes nemlig til neste år, med rundt fem prosent.

Nettavisen konfronterte miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG) med det.

Nettavisens nyhetsstudio: Alle nyhetene fra Oslo-budsjettet

- Et av de feteste valgløftene fra MDG var å kutte kollektivsatsene med 20 prosent. Der ser vi ikke tegn til i dette budsjettet. Hvorfor?

- Det er fordi dette budsjettet ble laget før valget. Nå sitter vi og forhandler dette med det andre partiene, så dere må smøre dere med tålmodighet, sier Berg til Nettavisen.

Les mer

Frp slakter Oslo-budsjettet: - Sabotasje

Se videointervju med Berg øverst i saken.

- Har du tro på at dere vi lykkes med å få det gjennom?

- Ja! Det er en veldig viktig sak for MDG, sier hun optimistisk.

- Hvilke andre partier vet du at du får med deg på dette?

- Så langt er vi ikke kommet i forhandlingene ennå, men det er høyt på agendaen og vil bli klart i slutten av oktober, svarer hun.

Fristen for Oslo-forhandlingene er satt til 23. oktober.

Se video: Frp slakter Oslo-budsjettet:

- Ikke oppnådd enighet

I byrådets budsjettforslag står det svart på hvitt at prisene vil øke:

«I handlingsprogram for Oslopakke 3 for 2020–2023 er det forutsatt et kollektivbidrag på 164 mill. øremerket Fornebubanen og nytt signal- og sikringsanlegg for T-banen. Ruter har ikke lenger økonomisk handlingsrom til å finansiere halvparten av bidraget. Byrådet har tatt initiativ til å utsette denne prisøkningen, men det er ikke oppnådd enighet med Akershus fylkeskommune om å finansiere dette på annen måte enn gjennom Ruters billettinntekter. Dette innebærer at billettprisene i 2020 må økes med en beregnet helårseffekt på 82 mill. utover ordinær prisjustering».

Les mer

Byrådet i Oslo vil endre eiendomsskatten

Hard skyts fra Venstre

Venstres gruppeleder i Oslo bystyre, Hallstein Bjercke, reagerer kraftig på at kollektivprisene økes.

- Det nest største byrådspartiet, MDG, gikk til valg på å kutte kollektivprisene med 20 prosent, men her øker de kollektivprisene med fem prosent bare til neste år, sier Bjercke til Nettavisen, og påpeker:

- Det er et grovt løftebrudd og helt feil vei å gå, sier han.

Høyre: - Veldig overrasket

Høyres byrådslederkandidat, Eirik Lae Solberg, sier han er veldig overrasket over kollektivsatsingen til byrådet.

- Jeg er veldig overrasket over at de satser så lite på kollektivtrafikk, integrering og skole, sier Lae Solberg til Nettavisen.

- De har et økt handlingsrom på 700 millioner kroner, og de velger å bruke to millioner på nye tiltak for kollektivtrafikken og fire millioner til skolen, i tillegg til at de kutter 30 millioner på andre tiltak i skolen, sier han.

Berg: - Høyre og Venstre har krevd økning

Berg reagerer imidlertid på kritikken fra Høyre og Venstre.

- Senest i vår inviterte vi Høyre og Venstre i Akershus til å bli med på å sette ned prisene på kollektivreiser og skrote den planlagte prisøkningen. Det har de dessverre sagt blankt nei til. Det er derfor mildt sagt spesielt at disse partiene nå kritiserer en prisøkning de selv har krevd, sier Oslos miljøbyråd til Nettavisen.

Hun mener partiene kunne ha bidratt til kutt i kollektivprisene i regjering.

- Om Venstre og Høyre vil bidra til å kutte kollektivprisene kan de bidra til dette i regjering. Dessverre har regjeringen istedet økt momsen på kollektivreiser. Det er dårlig og urettferdig miljøpolitikk, som rammer de med minst hardest, sier Berg.

Byråden viser til at bakgrunnen for at Oslo må ha Akershus, og snart Viken, med på dette, er at disse til fylkene styrer Ruter i fellesskap.

Les mer

Raymond Johansen angriper Siv Jensens skattekutt - nå slår hun tilbake

Johansen: - Hører de sier det

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) slår også tilbake mot kollektivkritikken.

- Jeg hører de går rundt og sier det. Nå er det bare fire år siden de styrte, men også da var jo kollektivprisene noe som de måtte forhandle fram med Akershus. Vi prøvde ved forrige korsvei å få satt ned kollektivprisene, men det ville ikke Akershus, sier han til Nettavisen, og legger til:

- Men jeg synes kanskje at de burde skryte av denne vanvittige satsingen på kollektivtrafikken. Nå har vi 6300 flere kollektivavganger i uka, så hvis de er så misfornøyd med det så kunne de gjort mye mer, sier han.

- Så det dere satser på er hyppigere avganger, og ikke lavere kollektivpriser?

- Det er to ting som er viktige for å få folk til å kjøre kollektivtrafikk. Det har selvfølgelig noe med prisen på bomringen å gjøre, men det andre er at du slipper å se på klokka når du skal ta T-banen, trikken eller bussen. Det andre er at den er i nærheten av der du bor, sier Johansen, og vektlegger:

- Så det er å bygge ut og øke frekvensen som er det absolutte viktigste måtene for å få flere til å ta kollektivtrafikk.

Les mer

Budsjettet: Oslos gjeld eksploderer - kollektivreiser blir dyrere

Oslos gjeld øker kraftig

For å finansiere satsinger tar Oslo kommune opp stadig mer gjeld. I andel av inntektene blir det en eksplosiv økning i kommunens gjeld fra 54 prosent i 2019 til 91 prosent i 2023.

Ifølge byrådets budsjettdokumenter vil netto gjeldsøkning de neste tre årene være på 32,8 milliarder kroner.

I 2018-regnskapet hadde kommunen lånegjeld på 30 milliarder kroner. I 2023 beregner byrådet at den vil være på 63,8 milliarder kroner.

Reklame

Strømsjokket: Spotpris 77,72 øre - fastpris 24,90 øre

Kommentarer til denne saken