Gå til sidens hovedinnhold

Byrådet vil stoppe gjennomkjøring i Oslo

Handelsnæringen raser mot byrådets planlagte bomordning.

Bymiljøetaten i Oslo vil stenge Fridtjof Nansens plass for gjennomkjøring ved Rådhusgarasjen med bom. Etaten har allerede sendt ut nabovarsel, og søknaden er sendt til Plan- og bygningsetaten.

Ifølge varslet vil kommunen stenge plassen «for å hindre gjennomkjøring vest-øst/øst-vest gjennom sentrum, og for å redusere biltrafikk på selve plassen».

Det vil gi «bedre forhold for fotgjenger, syklister og for opphold», heter det. Stengingen har en varighet på to år, og er en del av programmet Bilfritt byliv. Bommen skal bygges våren 2018.

Drepen for næringslivet

Oslo Handelstands Forening mener dette er nok en spiker i kisten for næringslivet i byen.

– De kortsiktige løsningene som kommunen kommer med er nær sagt drepen for dem som driver næring i sentrum. Man må hele tiden justere seg etter det som kan oppfattes som bagateller for myndighetene, men som er kritiske for våre medlemmer, sier næringspolitisk direktør Jon Anders Henriksen i Oslo Handelsstands Forening til Nettavisen.

Han mener dette er et eksempel på at kommunen velger løsninger som ikke er forankret i hva handelen og næringslivet trenger.

– Man gjennomfører ordninger som er løsrevet fra den overordnede planen som vi er enige om – områderegulering for hele sentrum, fortsetter Henriksen.

Les også: Slik foreslår Høyre å stoppe piggdekksnikere i Oslo

– Men er man avhengig av å kunne kjøre helt frem til inngangsdøren? Kan man ikke bruker parkeringshusene?

– Vi mennesker er vanedyr, og kunder og ansatte er avhengig av en stabil tilgang til parkeringshusene i sentrum. Mye av dette dreier seg om at man ikke evner å finne langsiktige løsninger for å få varer og kunder inn og ut, sier han.

Har en god dialog med handelstadforeningen

Nettavisen har kontaktet byrådsleder Raymond Johansen (Ap), men han henviser til byråd for byutvikling i Oslo kommune, Hanna Marcussen (MDG).

– Stengningen av Fridtjof Nansens plass er et skritt på veien til å redusere biltrafikken og tilrettelegge for mer byliv. Jeg opplever at vi har en god dialog med OHF. Vi er selvsagt ikke enige om alt, men samtidig finner vi gode løsninger sammen der det er mulig, skriver hun på E-post via sin rådgiver.


Marcussen understreker at fortsatt være mulig å komme inn på plassen via Roald Amundsens gate, for varelevering. Turistbussene vil få et nytt sted for av- og påstigning i nærheten av plassen.

– Denne begrensningen gjør vi også som et ledd i å hindre gjennomkjøringstrafikk i sentrum, fortsetter Marcussen.

Hun har ikke oversikt over totalprisen på prosjektet.

– Der avventer vi detaljprosjektering, skriver hun.

Vil trekke mot kjøpesentrene

Oslo Høyre er på linje med Oslo Handelsstands Forening, og setter foten ned for bommen.

– Dette er et typisk forslag byrådet har sittet på et skrivebord og funnet på. De har ingen analyser som viser at dette er positivt, sier bystyrerepresentant Kristoffer Gustavsen til Nettavisen.

– Hvis vi hele tiden skal gjøre det vanskeligere for byens innbyggerne å komme til sentrum, så vil folk trekke ut til kjøpesentrene, advarer han.

Marcussen er enig med Høyre i at det må bli enklere for byens innbyggere å komme til sentrum.

– De aller fleste reiser ikke til sentrum med bil – de reiser kollektivt, sykler eller går. Derfor gir vi nå gata tilbake til folket, og reduserer plassen dedikert til privatbiler. Dette skjer i store byer over hele verden, med gode resultater både for folks trivsel og for næringslivet. Mener Høyre kanskje at vi skal gjøre Karl Johan om til en bilvei igjen? spør hun.

Les også: Full krangel om bilfritt Oslo sentrum

Hva synes du om at det settes opp en bom på Fridtjof Nansens plass? Si din mening i kommentarfeltet!


Kommentarer til denne saken