RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Byråtopper merker oppgang i reklamebransjen

Sist oppdatert:
Optimismen er på vei tilbake i næringslivet og dermed også i reklamebransjen. Byråledere vi har snakket med er optimister for det kommende året. Men det er fortsatt tøft ute i markedet.

Optimismen er gjenvunnet blant lederne i næringslivet, ifølge forventningsundersøkelsen fra TNS Gallup. Oppfatningen har gått fra å være svakt pessimistisk til å bli moderat optimistisk. Gallup melder om at flere går med tanker om nyansettelser og at husholdningene snart åpner lommeboken.

Mer optimisme

Med optimismen tilbake i næringslivet begynner også reklamebyråene å se lyset. Byråtopper Propaganda har snakket med melder om mer optimisme i reklamebransjen.

- Vi merker at markedet fortsatt er tøft, men ser helt klart tendenser til en positiv utvikling, sier direktør Yngvar Husebye i McCann til Propaganda og legger til at det særlig er JBR McCann Reklamebyrå som nå får merke bedre tider.

- For JBR McCann merker vi at det ser lovende ut, særlig for neste år, men det er fortsatt relativt lav aktivitet på et område som tradisjonell massekommunikasjon. Det er særlig innen business-2-business og detaljhandel at vi merker oppgang, sier Husebye.

Fortsatt trådt i design

I designmarkedet er det derimot fortsatt trått. Ifølge Husebye er det fortsatt tøft for SDG, som er McCanns designenhet.

- Vårt inntrykk er at design har fått presset senere enn reklame. Det er et tøft press på pris og oppdrag i den bransjen fortsatt, sier han og legger til at de er forsiktige optimister på vegne av byrået. Særlig på grunn av stadig nye oppdrag.

Også i New Deal merker de at det er i ferd med å gå lettere. Byrået ble ikke like hardt rammet av nedgangen i reklamebransjen som mange av deres konkurrenter, men har også merket en nedgang i markedet.

- Det har vært tøft, men vi har et høyt tempo nå og det ser bra ut for neste år, sier direktør Kirsti-Lill Toft Evang til Propaganda og legger til at de også hadde et bra første halvår.

- Det er mer optimisme ute og går i markedet. Det merker jeg når jeg snakker med kolleger, men samtidig er kundene mer bevisst på hva de buker pengene sine på.

Interesse for kommunikasjon

Virtual Garden var et av de første byråene som merket nedgangen, og omorganiserte. I første halvår gikk de med overskudd, etter lengre tid med røde tall og ifølge byrået ser andre halvår brukbart ut, men de ønsker å være forsiktige med å komme med spådommer allerede nå

- Vi opplever en økt interesse for å investere i kommunikasjon igjen. Vi håper på vegne av oss selv og resten av bransjen at dette er starten på en viss opptur. Den behøver ikke bli like bratt som på slutten av 90-tallet, men bratt nok til å gi de ansatte i reklamebransjen en større følelse av trygghet i hverdagen.

Også Leo Burnett merker at tidene er lysere nå, etter at de måtte omorganisere byrået etter sommerferien. Hele den nordiske virksomheten går bedre, ifølge Bjarte Eide som er ansvarlig for betjeningen av kundene med vekt på de pan-nordiske oppdragsgiverne.

- Vi er etablert med full-service byråer i samtlige nordiske land og er på rett kjøl etter noen tøffe år i hele regionen. Jeg har store, positive forventninger til å etablere selskapet til å bli Nordens ledende byrånettverk, uttalte han da byrået omorganiserte.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere