C! håper å tangere D!

C kommer før D i alfabetet, men én dag etter i butikkene. Tore Sannum i Hjemmet Mortensen blir svært fornøyd hvis C! selger like mye som konkurrenten D! har budsjettert.

20.06.08 11:02

Glamour-kampen om de yngre damene er i gang. På et bladmarked som er mettet av kvinnemagasiner fra før, tester både Se og Hør Forlaget og Hjemmet Mortensen interessen blant norske damer opp til 40-45 år.

De to bladene har blant annet suksessrike Hello! som forbilde og håper at higet etter glamour og kjendiser er stor i det lille, norske markedet.

Se og Hør Forlagets D! har satt seg som mål å selge 50.000 eksemplarer.

- Jeg har ikke lyst til å spekulere i budsjetter og salgstall, men selger vi 50-60.000 hver gang er vi svært fornøyde, sier forlagsdirektør Tore Sannum i Hjemmet Mortensen til Propaganda.

Han sier de har opprettet en såkalt minimumsredaksjon på tre personer, hvor redaktør er Wenche Haugsand, tidligere redaksjonssjef i Norsk Ukeblad.

C! skal, i likhet med D!, henvende seg til målgruppen kvinner mellom 20-45 år og skrive om det samme som D!, nemlig glamour, kjendiser og stas.

Sannum er imidlertid svært opptatt av å understreke at magasinene er ulike.

- Jeg synes det er blitt større forskjell på bladene enn jeg opprinnelig hadde trodd. Vi har lagt mye større ressurser på egenproduserte, norske artikler. Papirkvaliteten er også bedre, mener han og opplyser at bladet slippes i handel tirsdag denne uken, dagen etter D!.

Kjendiser, moter og vakre hjem skal være gjennomgangstemaene for C!, og Sannum innrømmer at det også kommer til å bli endel utenlandsstoff.

- Hvor og hvordan folk bor og hvordan de kler seg, er viktige elementer. Målgruppen vår skal kunne kose seg med bladet som kommer én gang i måneden, sier forlagsdirektøren.

Introduksjonsprisen på C! er 20 kroner, fem kroner mer enn D!. Sannum vil ikke si noen om hvilket prisnivå bladet skal ligge på fremover.

- Det er kvalitetsforskjell på bladene, den femkroningen taler for seg når du ser dem begge, mener han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.