RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Carat: - Avis holder TV på avstand

Sist oppdatert:
Mens Clear Channel tror at TV-reklamen passerer avisannonsering neste år, regner mediebyrået Carat med at papiravisene holder stand. Begge mediekanaler vil imidlertid få en solid økning.

Den norske mediebransjen er midt oppe i den årlige spådomskampen som er et klart signal på hvor optimistiske de er for medieåret som ligger foran oss.

Clear Channel, som først og fremst har spesialisert seg på utendøreklame, har spådd at 2004 blir året da TV overtar hegemoniet i reklamemarkedet og passerer avis som det største reklamemediet i Norge.

Clear Channel tror på en reklamevekst på TV til neste år på åtte prosent gjennom mediebyråene, noe som vil føre til at omsetningen som rapporteres gjennom Mediebyråene Interesseorganisasjon (MiO) vil ligge på 1997 millioner kroner, mot 1989 millioner kroner for avisene.

Forskjell på tallene

Det er viktig å merke seg at mediebyråene formidler det aller meste av reklameomsetningen på det oversiktelige kommersielle TV-markedet (mellom 80 og 85 prosent), men får langt mindre av omsetningen i det fragmenterte avismarkedet (60-65 prosent). Dermed blir også mediebyråenes og Clear Channels prognoser og reklamekamp mellom de største kanalene mye jevnere enn det mediebyrået Carat kommer med.

Carat tar utgangspunkt i all reklameomsetning i Norge, uansett om det går gjennom byrå eller ikke. Mediebyrået er uansett svært ivrige år etter år med å få frem hva de ser i glasskulen for året etter.

Direktør Helle Thorkildsen var torsdag til stede som foredragsholder under seminaret "Folks Medievaner 2003" i regi av Norsk Markedsanalyseforening og kunne presentere Carats reklameprognoser for 2004.

Thorkildsen dro selv inn sammenligningen med Clear Channels spådommer og medga at byrået i 2003 hadde vært for konservative i sine spådommer om når omsetningen ville ta seg opp igjen. Allerede i sommer og i høst har det vært en utflating og signaler om en mulig vekst, mens Carat først trodde det ville snu neste år.

Det var en optimistisk mediedirektør som presenterte Carats tall for de aller fleste mediekanalene. Og hun fastholdt at avis kom til å holde stillingen i forhold til TV.

- Dette er hyggelig lesning, snart er vi tilbake på 2000-nivå, sa hun og estimerte avisomsetningen neste år til 3,4 milliarder kroner. Hun presiserte at Carats estimater er nettotall etter rabatter, men før medieprovisjoner. Og at tallene kun dreier seg om merkevareannonsering, ikke rubrikkomsetning.

I 2003 har avissegmentet en økning i reklameomsetningen på 3,1 prosent, neste år kan er økningen bli på 3 prosent. Hvis Carats spådommer er riktige, har vinden snudd for alvor. de to foregående årene (2001-2002) var nemlig tilbakegangene betydelig (9,4 og 7,2 prosent).

Vekst også på TV

- Vi tror at TV vil være nest-største markedskanal også i 2004, sa Thorkildsen og viste frem en omsetning på 2,32 milliarder kroner. Denne omsetningen inkluderer blant annet en lokal-TV omsetning på rundt 60 millioner kroner. I tilfelle er veksten på 4,5 prosent til neste år, mens årets økning har vært på rundt 3 prosent.

Som en god nummer 3 på listen kommer ukepresse/magasin med 515 millioner kroner og en estimert vekst på 3 prosent neste år.

- Ukepressen er en av to mediekanaler som har oppnådd vekst hvert år gjennom hele nedgangsperioden siden år 2000. De har vært kjempedyktige både på produktutvikling og markedstilpasning, sa Thorkildsen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere