RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Carat: - NRK blir for sterke for TV 2

Sist oppdatert:
TV-direktør Jarle Thalberg i Carat Inter-Media liker ikke at NRK er så sterke. - Vi tror ikke TV 2 kommer til å nå den 35 prosent andelen de ønsker.

Det var ved resultatpresentasjonen av første halvår i forrige uke at Norges største kommersielle TV-kanal slo på varsel-lampene.

"For tv-kanalen TV 2 har reklameinntektene i 1. halvår økt med 4,6 % fra i fjor. Det er lite som tyder på at reklame-omsetningen ikke skal få samme utvikling for året som helhet. Utfordringen for TV 2 blir å produsere nok seere til å dekke annonsørenes etterspørsel i de kommersielle svært viktige høstmånedene. ", skrev selskapet og uttalte at 35 prosent seerandel var et mål, ikke minst for å opprettholde trykket på reklamesalget.

Problemet er at TV 2 går inn i høsten med en betydelig svakere seerandel og trenger et skikkelig oppsving for å kapre tilbake sin tidligere posisjon. Mellom 40 og 50 millioner kroner er puttet inn i egenproduksjoner for å vinne tilbake seere fra NRK.

TV 2 har i inneværende år hatt en svakere oppslutning i seermarkedet enn foregående år. I andre kvartal var seerandelen på 31,0 prosent, mot 33,5 prosent for samme periode i fjor. Akkumulert per første halvår i 2003 har TV 2 en seerandel på 29,1 prosent mot 31,5 prosent for fjorårets første seks måneder.

Til sammenlikning hadde NRK1 i andre kvartal en oppslutning på 36,7 prosent mot 35,4 prosent i samme periode i fjor.

- Det store problemet for TV 2 er at kanalen har en veldig dårlig inngang på høsten. De må først ta tilbake tapte andeler for så å kapre nye, sier TV-direktør Jarle Thalberg i mediebyrået Carat Inter-Media til Propaganda.

- Ut fra et kommersielt perspektiv er det ikke heldig at NRK er så sterke som de er. Vi ønsker et sterkere TV 2. Men med den defensive inngangen til høsten, tror vi ikke de vil nå den 35 prosent-andelen de ønsker, sier TV-direktøren videre.

Thalberg mener TVNorge ikke er en like stor trussel mot TV 2 som NRK. TVNorge hadde en marginal økning fra 11,2 prosent seerandel i andre kvartal 2002 til 11,3 prosent i andre kvartal 2003. Målet for Morten Aass & Co er å nå 15 prosent. Da må TVNorge ikke minst stjele seere fra TV 2, noe som i tilfelle indirekte vil forskyve TV 2-eiernes budsjetter (TV 2 Gruppen eier 49,3 prosent av TVNorge).

- TVNorge har foreløpig ikke hatt noen fremgang, men er stabile, sier han og svarer dette på spørsmål fra Propaganda om TVNorge-seerneer mindre verdt for eierne enn TV 2-seerne.

- Seerne i seg selv er ikke mindre verdt, men det er to grunner til at TV 2 kan prise reklamen høyere. Man når mange mennesker veldig fort på kanalen, og det er veldig viktig for annonsørene. Dessuten er det en viktig del av internmarkedsføringen i en bedrift å vite at man skal på TV 2. Merkevaren står fryktelig sterkt psykologisk hos mange reklamekjøpere, mener TV-direktøren.

Han understreker at han ikke er skuffet over TV-høsten på TV 2, men at det skal veldig mye til for at de skal kunne ta igjen det tapte.

Egenproduksjonene er veldig sterke denne høsten, det eneste punktet hvor TV 2 fremstår som litt svake er på konseptet "seriemester". Seriene blir ikke høstens styrke. Tidligere har de jevnlig dratt en god del seere, ikke minst er Venner For Livet et av topp-programmene, men nå finnes ikke de helt store, nye seriene i USA, sier han og mener at Holywood er rammet av en serietørke akkurat nå.

Den største satsingen bli en ny utgave av "Farmen" som starter 25. august. Frithjof Wilborn er programleder for 12 deltakere som skal kjempe om å vinne et hus og en bil.

"Tommys popshow", "God kveld, Dagfinn!" og "Senkveld med Thomas og Harald" blir TV 2s fredagssatsing, mens lørdag er det klart for kunnskapskonkurranse med Arne Hjeltnes ("Klisterhjerne") og talkshow med Nadia Hasnaoui.

- I helgene sliter selvsagt TV 2 uansett. Det er et smalere programtilbud enn NRKs og på fredag har NRK uansett enormt sterke kort, mener TV-direktøren.

TV 2 har varslet at kanalen kan risikere å ikke levere nok seere til annonsørene hvis de ikke får økt seertallene tilstrekkelig.

- Det kan nok bli enkelte uker hvor slike situasjoner kan oppstå, men det skjer jo omtrent hver høst. Det er ingen ny problemstilling for oss, sier TV-direktøren.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere