RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Carnival toner ned analytikerne(Ny)

Sist oppdatert:
Cruisegiganten Carnival har levert et overbevisende resultat for andre kvartal, men toner ned forventningen til resten av året blant annet på grunn av de høye oljeprisene
Verdens største cruiserederi Carnival fikk et resultat pr. aksje på 49 cent i andre kvartal, opp fra 40 cent i samme periode i fjor. Det var ifølge Thomson First Call ventet et resultat på 45 cent i snitt blant analytikerne.

Nettoresultatet endte på 409 millioner dollar, etter driftsinntekter på 2,52 milliarder dollar. Analytikerne hadde forventet en omsetning på 2,53 milliarder. I samme periode i fjor var omsetningen på 2,26 milliarder dollar og nettoresultatet endte på 332 millioner dollar.

- Anerkjennelsen fra forbrukerne av den ekstraordinære verdien på våre cruiseprodukter hjalp til å øke våre nettomarginer med over 8 prosent i andre kvartal - det femte strake kvartalet med økning i nettomarginen på 7 prosent eller bedre, sier konsernsjef Mike Arison fast i en kommentar.

Avdempet guiding

Når det gjelder guidingen, så ser Carnival nå et resultat pr. aksje i tredje kvartal på 1,33 til 1,35 dollar pr. aksje. Blant analytikerne lå konsensus på 1,40 dollar før dagens tall.

For året som helhet ser Carnival et resultat på omkring 2,70 dollar pr. aksje, mot konsensus på 2,72 dollar.

Utviklingen i nettomarginen for andre halvår peker mot en økning på 4,5 til 5,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Samtidig er cruisekostnadene pr. passasjerdag å øke med 3 til 4 prosent i hovedsak som følge av økte drivstoffkostnader.

For tredje kvartal ser Carnival en tilsvarende øking i nettomarginen, men en økning kostnadene med 6-7 prosent.

Mer solgt

- Vi kom inn i andre kvartal 2005 med betydelig mindre lager igjen for salg sammenlignet med samme tidspunkt i fjor, tross enn øking på 8,5 prosent i 2005 kapasiteten, sier Arison.

Han påpeker også at prisene på bookinger i andre kvartal i år ligger betydelig høyere enn i samme periode i fjor, bookingvolumene var lavere siden det var mindre igjen å selge.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere