Celine og Gunnvor selger smykker for 10 millioner

Foto: Carina Charlotte Carlsen

- Mamma spurte om jeg var gal og ba meg lage et selv. Slik startet eventyret.

25.12.12 13:21

MAJORSTUA (NA24): Celine Engelstad og Gunnvor Vik er to hardtarbeidene og uredde gründere fra Oslo. Sammen startet de det suksessfulle smykkemerket Celine Engelstad i 2007.

Nå holder de til sentralt i Oslo, i et kontor som preges av sitater fra Apple-legenden Steve Jobs og store reklameplakater for deres eget merke.

Gründerideen oppsto fem år tilbake da Celine Engelstad var med sin mor på Sandvika storsenter.

- Der så jeg et armbånd jeg hadde kjempelyst på, men det kostet 3.000 kroner. Mamma spurte om jeg var gal og ba meg lage et selv, forteller Engelstad til Nettavisen NA24.

Hjemme har hun alltid blitt oppfordret til å bruke hendene og være kreativ. Derfor begynte Engelstad å lage smykker på si.

- Kvinnene gikk bananas
Etter hvert begynte hun å selge smykkene hjemme i sin egen stue til venner og kjente.

- Det var helt kaos i stuen min. Kvinner som skulle ha julegaver gikk helt bananas, sier Engelstad.

På et av disse utsalgene var også Gunnvor Vik, som senere skulle bli Engelstads partner.

- Jeg kjøpte ikke noe den dagen for jeg var så fascinert av alle som var der og hvor attraktive smykkene var. Det var nesten krangling om smykkene. Så jeg kunne se at dette var en typisk kvinnelig gründergreie, forteller Vik.

Foto: Carina Charlotte Carlsen

Som markedsfører så Vik på dette som en stor mulighet til å få realisert hennes egne drømmer, om å starte selv. Dagen etter ringte hun Engelstad, som ikke var så vanskelig å overbevise.

- Jeg solgte meg ganske raskt inn. Etter denne starten har det vært en ganske lang reise, sier Vik.

Sammen gikk de inn for å bli en av de største norske smykkemerkene innen 2012. Visjonen var å lage norske designsmykker til en overkommelig pris.

- Ikke hold på ideen din
Jentene har hele tiden vært opptatt av at de skulle bygge et brand og at dette skulle bli stort. De valgte derfor å satse på et segment som ligger mellom gullsmed og bisjoteri.

- Vi traff spikeren litt da vi satset på mellomsegmentet i markedet. Valget av distribusjonskanal har også vært avgjørende for vår suksess. Det er det som er viktig når man er gründer også. Man kan ha en veldig god idé og et veldig kult produkt, men hvis du ikke planlegger riktig og tar riktige valg kan det gå galt. Er det behov for produktet ditt? sier Vik.

Foto: Carina Charlotte Carlsen

- Vi brukte mye nettverk. Jeg tror det er veldig avgjørende å ikke gå rundt å holde på ideen selv, men at du deler den med andre, for folk er villig til å hjelpe.

Derfor gikk Engelstad og Vik ut på markedet og utførte undersøkelser for å se om det var behov for deres smykker. Undersøkelse var også viktig for å ha et godt grunnlag å presentere til investorene.

For det er nemlig investorer som har gjort det mulig for jentene å føre smykkemerket, Celine Engelstad. Investorer har de hentet gjennom nettverk og venner. I tillegg har jentene tatt opp egne lån for å finansiere merket.

Får ingen støtte
I tillegg til investorer håpet Engelstad og Vik på støtte fra Innovasjon Norge, noe som skulle vise seg å være vanskelig.

- Vi har ikke fått noe støtte uansett hvor mange ganger vi har vært der og banket på døren. En utfordring for norske gründere er at det er veldig distrikt basert om man får støtte eller ikke, sier Vik.

- Hvis du har kontor i Oslo så kan de ikke hjelpe deg, sier Engelstad.

- Og det er jo den store summen i oppstartsfasen som er avgjørende, sier Vik.

Jentene forteller at Norge ikke er sentralisert i moteverden i det hele tatt.

- Vi burde sentralisere mote-Norge i Oslo og lage en annen modell på den biten der, sier Vik.

De opplevde at Innovasjon Norge ikke hadde nok kunnskap om mote til å kunne vite om de burde få støtte eller ikke.

- Når det er så mange ansatte i Innovasjon Norge så bør det være en som kan mye om mote, slik at den personen vet hva som skjer på markedet. De burde være mer interessert i å se potensial av en merkevare, hva som vil selge og drive en god business, sier Vik.

Foto: Carina Charlotte Carlsen

Jentene har tidligere blitt nominert til årets gründerkvinne. Selv om de synes bemerkningen er fantastisk, skulle de ønske det ikke var en kjønnsdelt kåring.

- Jeg tror det hadde vært en fordel om det heller hadde blitt kåret en årets gründer uavhengig av kjønn. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så mye snakk om kvinnelige gründere. Jeg synes vi potensial oss selv ved å fokusere så mye på det, sier Vik.

Jentene har ikke sett på det som vanskelig å være kvinnelige gründere og tror det er mer mennesketype som virker inn på om man kan bli gründere.

- Vi har fått mer baller med årene og vi er ikke redde for å ta en risiko, tenke stort eller satse stort, sier Engelstad.

- Ville aldri overlevd i Norge
- Det er en risiko ved å være gründer. Vi var så uredde og Celine Engelstad-merket var det eneste vi hadde troen på i den perioden. Det var bare å holde seg unna negative mennesker, for ingen kunne stoppe oss, sier Engelstad.

Derfor tok de turen til Kina for å finne en fabrikk som kunne produsere smykkene.

- Vi valgte Kina først og fremst på grunn av håndverket og fordi det er lett å få tak i råvarer der, sier Engelstad.

Foto: Carina Charlottte Carlsen

I Norge ville produksjonen aldri overlevd, mener de.

- Med de kalkylene og det vi opererer med ville vi aldri overlevd i Norge, sier Vik.

Utvider
Fire år etter lansering i 2008 er smykkemerket svært suksessfullt.

- I 2011 hadde vi en omsetning på 10 millioner og en bunnlinje på 1,4 millioner. I år vil det bli noe mindre, rundt 8 millioner. Det er fordi vi bevisst har kuttet ut noen kunder, som vi selv har en strategi på og som gjør at neste år vil bli enda bedre, forteller Vik.

Målet om å bli en av de største norske smykkemerkene er nådd.

Kunne dere tenke dere å starte egen butikk?

- Ja, det er jo drømmen og faktisk neste visjon. Smykkebutikker i både Oslo og rundt om i verden. Det er på en måte i den retningen det går i bransjen nå, sier Vik.

- Det betyr ikke at smykkebutikkene skal ta bort kundene, men at man skal få en finere profil og man møter kundene direkte. Da kan man få den servicen man ønsker også, og det er noe som trengs i Norge, sier Vik.

Foto: Carina Charlotte Carlsen

I tillegg ønsker jentene å satse internasjonalt.

- Vi hadde egentlig tenkt til å legge inn en strategi for neste år som binder oss opp til utlandet, men så dukket det opp et annet prosjekt som kommer til å ta opp mye av vår tid. Prosjektet gjør at vi ikke kommer til å komme oss ut til neste år, men prosjektet kommer til å være en døråpner. Jeg ser for meg at i løpet av 2014-15 så vil vi eksportere til utlandet. Det må vi, sier Vik.

Engelstad forteller at det er mye blest om merket fra folk som bor i utlandet og tror derfor at å satse internasjonalt vil være en suksess når den tid kommer.

Som rollemodeller lister jentene Moods of Norway gründerne Simen Staalnacke, Peder Børresen og Stefan Dahlkvist øverst.

- De er fortsatt jordnære. Vi ser opp til mennesker som ikke lar suksess gå til hode sitt og fortsatt er seg selv, er jordnære og gir tilbake til folk, sier Engelstad.

I tillegg lar de seg inspirere av stjerner som Steve Jobs og Oprah Winfrey.

- Og selvfølgelig fedrene våre, sier Vik.

- Som støttespillere, rådgivere og investorer, sier Engelstad.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag