Christian Løverås bestilte noen lamper fra Staypro.no 6. november i fjor. Da fikk han en e-post som sa at beregnet dato for sending var 7. november dagen etter. Pakken skulle leveres med Postnord.
– Postnord begynner å sende pakken fram og tilbake mellom Langhus og Oslo, mange ganger. Det er cirka 22 kilometer å kjøre, og tar normalt 20 minutter. De sender pakken fire ganger mellom Oslo og Langhus før jeg sier fra, forteller Løverås til Nettavisen.
Han tar kontakt med Staypro og ber dem ordne opp. Butikken svarer at pakken er på vei.
Postnord fortsetter å sende pakken mellom Langhus og Oslo i cirka en uke. Samtidig skriver de at pakken har ankommet utleveringsstedet. Det har den ikke, forteller Løverås.
Løverås forteller om den kronglete veien fram til tidspunktet da han skjønte at pakken aldri skulle komme fram:
– Jeg skriver til Staypro: «Totalt sett har dette vært en elendig kundeopplevelse, og jeg vil derfor bruke angreretten og «returnere» sendingen, selv om jeg aldri har mottatt den. De har fremdeles pengene mine, sier Løverås, som ikke har hørt noe fra butikken siden 12. desember.
Varene og sendingskostnadene havnet på 1.308 kroner til sammen.
– Alt jeg har fått er intetsigende svar fra Staypro om at jeg er nødt til å vente til pakken er sendt tilbake. Hver gang får jeg et nytt saksnummer, men pengene mine har jeg ikke sett noe til. Det er komisk dårlig service, sier Løverås til Nettavisen.
Les også: Avisrunden: Butikksjefen vant over Kiwi: – Jeg går på jobb som vanlig
Mener Staypro må stå for refusjonen
Postnord mener skylden for leveringsproblemene ligger hos både Staypro og Christian Løverås.
De hevder at pakken ble sendt fra Staypro uten såkalt elektronisk sendingsinformasjon den 8. november. En uke etter fikk de denne informasjonen, og pakken ble levert i en pakkeboks 15. november.
– Mottaker hentet denne aldri ut og den gikk da i retur etter maks antall liggetid. Denne sendingen er returnert og levert til Staypro. Denne ble sendt fra oss 12.12, sier Haakon N. Olsen i Postnord til Nettavisen.
Og legger til:
– Det er Staypro som skal refundere kjøpet, da sendingen har kommet tilbake til dem slik den skulle. Løverås er kunde av dem direkte, og ikke har betalt oss noe for selve varen.
– Dere sier Løverås' pakker ble levert, men at han aldri hentet dem ut. Han nekter for at pakkene kom til utleveringsstedet. Mener dere at Løverås lyver?
– Sendingen lå i pakkeautomaten som bestilt til, men ble aldri hentet ut. Hverken Løverås eller vi lyver. Det ble forsøkt å sende ut x-antall SMS til mottaker, men SMS feilet.
– Løverås hevder at pakken ble sendt mange ganger mellom Oslo og Langhus. Når den har gjort det fire ganger, gir Løverås dere beskjed. Hvordan kan en pakke gå fram og tilbake så mange ganger uten at det blir oppdaget?'
– Det kan skje at vi ikke får overført sendingsinformasjon fra avsender og da mangler vi informasjon på sendingen. Sendingen går da til en avvikssone, og sjekket flere ganger frem til vi får ny informasjon om sendingen og da kan fylle ut den manglende informasjonen om både avsender og mottaker.
Les også: Odd Eilert har fått nok av søringer: – De sutrer fra sekundet de detter ut av luka til mor
Staypro: – Vi beklager
Når Nettavisen tar kontakt med Staypro, forteller de at Løverås' refusjon omsider er blitt utbetalt, etter at selskapet har mottatt pakken i retur.
En servicemedarbeider hos Staypro, som ikke ønsker å gi sitt fulle navn, men forteller at han heter Oscar, sier at pakken lå lenge i tollen før de mottok den.
Nøyaktig hvorfor det tok så lang tid før pakken kom tilbake, vet han ikke sikkert. Likevel spekulerer han i årsaken.
– Det kan ha blitt gjort en feilaktig innhenting av denne, hvilket betyr at vi har gjort en feil når vi har hentet den inn fra tollen. Jeg er ikke sikker på det, men spekulerer i det, ettersom vi ikke har annen informasjon, sier han.
– Vil dere beklage det som har skjedd?
– Ja, vi beklager at dette har drøyd slik, og at vi har oppgitt feil EDI-informasjon. Vi er veldig lei oss for at det drøyde, og håper at kunden er fornøyd nå, sier Oscar.
Oppdatert 14.01: Etter at Nettavisen tok kontakt med Staypro fikk Christian refundert det fulle beløpet for varene, inkludert frakten.