*Nettavisen* Nyheter.

Coca-Cola krøker ungdommen

Coca-Cola satser på ungdommen. Jo mer skoleungdom drikker Coca-Cola, dess mer penger blir det på klasseturen, melder NRK Upunkt.

20.06.08 11:04

Coca-Cola har skjønt ordtaket om at man tidlig må krøkes. I USA har Coca-Cola satt opp gratis brusautomater og ungdommen får drikke brus i timene.

- Overvekt og diabetes er i ferd med å ta kvelertak på en halv generasjon barn og unge, forteller professor Alex Molnar ved Univeristetet i Phoenix, Arizona. Molnar er sjef for det eneste instituttet i verden som bare forsker på reklame og kommersialisering i skolen.

De tre største amerikanske colaprodusentene Coca-Cola, Pepsi og Dr. Pepper sponser amerikanske skoler. 240 skoledistrikt i 31 stater har eksklusive avtaler med ett av de tre selskapene. Og jo mer brus elevene drikker, jo mer penger får skolene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.