*Nettavisen* Nyheter.

Colgate-reklame får stryk

Matematikklæreren forstod ingenting av Colgates såkalte dokumentasjon.

19.01.06 23:47

«Uovertruffen lindring til følsomme tannhalser. Det er dokumentert» sies det i reklamen til tannkremen Colgate Sensitive.

Dokumentasjonen er en graf, men ifølge en matematikklærer gir tallene på de to aksene ingen mening.
- Matematisk sett er dette noe vrøvl. Grafen er uforståelig, sier matematikklærer Eivind Clausen til det danske forbrukermagasinet Kontant.

Colgate sier at reklamen er en smule forenklet, og henviser til sin hjemmeside. Men også denne grafen har matematikklæreren problemer med å forstå.

- Velg den som smaker best
En av Danmarks ledende tannhelseeksperter stiller seg også kritisk til påstanden om at Colgate Sensitive skal være bedre mot følsomme tannhalser enn andre tannkremer.

- Det er ikke noe bevis for at noen av dem skal være bedre enn andre. Så jeg vil si at du bør velge den tannkremen du synes smaker best, sier lektor Alan Richards ved den danske Tandlægeskolen.

Dette sier den norske Colgate-reklamen:
"Hva ville du si om en sensitiv tannkrem som ikke bare gir deg øyeblikkelig lindring av isende tannhalser, men også gir deg en dokumentert beskyttelse, frisk pust og hvitere tenner?

Nye Colgate Sensitive, den sensitive tannkremen som gir deg mer: rask lindring, dokumentert beskyttelse, frisk pust og hvitere tenner.”

Klikk på bildet for å forstørre.

LES FLERE FORBRUKERSAKER PÅ WWW.TV2HJELPERDEG.NO

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag