RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Coop følger med på medlemmenes handling

Sist oppdatert:
Dagligvarekjeden Coop bruker kundenes medlemskort til å følge med på hva og hvor mye de handler.

Informasjonen brukes til å sende medlemmene tilbudskuponger som passer inn i handlemønsteret deres, skriver Aftenposten.

Datatilsynet har mottatt flere klager på praksisen og er kritisk til Coops framgangsmåte.

– Dette er ikke noe de informerer om i butikkene, eller noe de har vært tydelige på i sine vilkår, sier Ove Skåra i Datatilsynet.

Han vil likevel berolige Coop-medlemmer som frykter at informasjonen kan komme på avveie og havne hos forsikringsselskaper. Personvernlovgivningen setter strenge grenser for slik bruk, ifølge Skåra.

Coop-ledelsen er kjent med kritikken fra Datatilsynet og planlegger å legge fram en forbedringsplan over sommeren. Selskapet vil fortsatt samle inn opplysninger om medlemmens handling, men ønsker å tydeliggjøre informasjonen om at dette skjer.

Også ordningen Trumf, som er eid av Norges-Gruppen, registrerer medlemmenes varekjøp. Norges-Gruppen opplyser at de vurderer om de kan informere kundene bedre om registreringen. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere