«Da Vinci-kode» setter standard

Unni Lindell og Dag Solstad går på bokklubbesøk, og Dan Brown figurerer over helsider. Forlagene har hittil i år øst ut mer reklamekroner på bøkene sine enn de gjorde i hele fjor.

12.10.05 18:59

Bazar forlag ved forlegger Øyvind Hagen sier til Dagens Næringsliv at annonsene er et ledd i merkevarebyggingen. Det er Hagen som selger Dan Brown og Paulo Coelhos bøker i Norge.

- Mitt inntrykk er at kampanjer for Dan Brown i fjor skapte et krav hos visse forfattere i andre forlag, sier han til DN.

De norske Bokklubbene, Bazar, Damm, Aschehoug og Kunnskapsforlaget har alle brukt mye mer penger til markedsføring i år sammenliknet med i fjor.

Forlag som Gyldendal og Cappelen har vært mer tilbakeholdende foreløpig før julerushet, viser tall DN har hentet inn.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.