RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dag Roar: - Airbnb-gjester rundstjal leiligheten min

Sist oppdatert:
Har ikke fått dekket en krone av Airbnb.

- Jeg hadde leid ut leiligheten mange ganger og det hadde gått helt fint, forteller Dag Roar Lie til Nettavisen.

Men i september leide han ut leiligheten til en svensk mann som driver et byggefirma i Oslo. Mens Lie var på ferie, hadde mannen fire utenlandske arbeidere boende der. Nettavisen har snakket med mannen. Se lenger nede i saken.

- Han virket som en hyggelig fyr, helt til jeg kom tilbake til leiligheten. Det var stjålet laptop, mobiltelefon, båndopptager, samt ting på badet, blant annet en ny parfyme og barbermaskin. De hadde tømt kjøkkenet for smørekniver og kjeler. Det ble et mareritt, og marerittet er ikke over.

- De har jo fri tilgang til leiligheten og har hatt god tid til å ransake leiligheten. De har tatt en skikkelig runde. De har vært inne i skap og oppe i esker og bager og flyttet på senger.

- Det eneste de ikke har tatt av verdisaker, er tv'n i stua. Den var for stor, sier Lie.

Det var stjålet laptop, mobiltelefon, båndopptager, samt ting på badet, blant annet en ny parfyme og barbermaskin. De hadde tømt kjøkkenet for smørekniver og kjeler. Det ble et mareritt, og marerittet er ikke over.

Vennene forsikret Lie om at «dette var ikke noe problem». Airbnbs eiendomsskadebeskyttelse dekker nemlig opptil 1 million dollar i skade.

Så lett skulle det ikke bli.

Leser du detaljene i Host Guarantee Terms and Conditions er den ikke like god, og for Lie ble det bare mye ekstra arbeid uten en krone i erstatning.

Lie politianmeldte tyveriet og meldte tapet til Airbnb i tro om at han skulle få erstattet tapet. Gjennom flere uker brukte han mye tid på å dokumentere tapet og holde kontakten med utleieformidleren.

SER BRA UT: Forsikringen til Airbnb ser bra ut ved første øyekast.

Mye jobb - lite resultat

Airbnb krever mye dokumentasjon for tap, og opererer med stramme tidsfrister.

- De tar aldri telefonen, bruker flere dager på å svare og bytter kundebehandler hele tiden og da må jeg starte prosessen på nytt, sier Lie.

Til slutt fikk han beskjed om at han dessverre ikke kunne få erstatning fordi skaden måtte være gjort av en gjest eller en gjest av en gjest. Airbnb mente altså at Lie ikke kunne påvise at tyveriet han hadde dokumentert, faktisk var gjennomført av gjestene.

Jeg kommer ikke til å fortsette å leie ut. Jeg har fått det helt oppi halsen

- Det var jo ingen andre som hadde fått nøkkelen til leiligheten, og den var ikke brutt opp, men jeg vet ikke hvem av de fire leietakerne som har stjålet. Det kan være én av dem eller alle fire, sier en oppgitt utleier.

Lie håper og tror at politiet tar saken seriøst og at tyveriet vil bli etterforsket. Han har gitt navn og telefonnummer til alle de han mener kan ha stått bak tyveriet.

MYE JOBB: Dag Roar Lie har jobbet mye for å dokumentere tapet i forbindelse med tyveriet, men så langt har ikke Airbnb dekket noe av det.

- Jeg har blitt avhørt og hatt en grundig gjennomgang av saken med politiet. Jeg tror de tar den seriøst og at de ansvarlige vil bli stilt til ansvar, sier Lie.

Men Airbnb er han ferdig med.

- Jeg kommer ikke til å fortsette å leie ut. Jeg har fått det helt oppi halsen, sier han.

Gjenåpnet saken

Etter at Nettavisen kontaktet Airbnb, svarte selskapet at «den originale behandlingen av denne saken var under den høye standarden vi setter for oss selv og vi har nå på nytt tatt kontakt med verten for å gjøre det riktig under vår vertsgaranti» og viser igjen til denne siden som lover opp til 1 million dollar i eiendomskadebeskyttelse.

Lie forteller at han på nytt har blitt kontaktet av Airbnb, at de har gjenåpnet saken og bedt ham oversende all dokumentasjon.

- Jeg har jo sendt all informasjon tidligere så jeg vet ikke hva mer de ønsker, sier han oppgitt. Han har ennå liten tro på at han vil få erstatning. Oppdatering følger når saken er ferdigbehandlet - igjen.

- Airbnb er på min side

Nettavisen har snakket med den svenske leietakeren som driver et byggefirma i Oslo.

- Dette er bare tull. Jeg har leid leiligheter mange ganger og har aldri hatt noen problemer før. Airbnb er på min side i denne saken, sier han.

- Jeg har snakket med de ansatte og de avviser å ha tatt noe. Hva mer kan jeg gjøre? Jeg kan jo ikke gå inn i deres privatliv, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere