*Nettavisen* Nyheter.

Dagbladet nærmer seg overskudd på nett

I løpet av tre år har Dagbladet tapt nærmere 90 millioner kroner på nett. Nå nærmer de seg sorte tall.

20.06.08 11:04

Kostnadskutt og inntektsøkning gjør at Dagbladet snart tjener penger på nett. Så langt i 2003 har Dagbladet.no, representert ved DB Medialab, omsatt for 17 millioner kroner.

2002 ga et negativt resultat før skatt på hele 20 millioner kroner for DB Medialab etter at de hadde omsatt for 22,5 millioner kroner.

Nå ser det imidlertid ut til at nettselskapet har klart å snu den negative trenden. Inntektene i DB Medialab as viser god vekst samtidig som kostnadene er redusert, og selskapet nærmer seg positiv drift. Driftsinntektene økte med 15 prosent i andre tertial i forhold til samme periode i 2002, mens kostnadene er redusert med 11 prosent.

- Det er en kombinasjon av kostnadskutt og økte inntekter som ligger bak dette, sier ansvarlig utgiver, Rune Røsten, til Propaganda.

Etter årets åtte første måneder, omsatte Dagbladet for 17,3 millioner kroner på nett, mens resultat før skatt endte på minus 3,5 millioner kroner (- 8,3 mill i 2002). Ser en på perioden fra og med mai til september er tallene enda bedre. Da omsatte de for 9,3 millioner kroner, mens underskuddet ble på minus 121.000 kroner, det er en forbedring på kr 2,8 mill fra 2002. Fortsetter det slik, vil siste tertial vise positive tall, noe de allerede har hatt, ifølge Røsten.

- Vi hadde positive tall i andre kvartal, hevder han.

Men det har kostet å komme dit de er i dag. Siden 2000 har DB Medialab generert et underskudd på til sammen 88,1 millioner kroner.

- Det er mye penger og når vi ser tilbake skulle vi gjerne har brukt litt mindre penger en periode. En mager trøst er at vi ikke var de eneste som brukte mye penger, sier Røsten.

- Men er det verdt det?

- Vi er i en god posisjon, bedre på nett enn på papir. Jeg tror vi tjener inn dette på sikt, sier han.

I motsetning til moderavisen, så får også dagbladet.no flere lesere. Ifølge tertialrapporten førte økt fokus på oppdaterte nyheter og løpende utvikling av nye tjenester bidrar til økt bruk av nettavisen.

I 2. kvartal leste 385.000 personer nettutgaven daglig og over 1,4 millioner unike brukere var innom Dagbladet.no i august. Det tilsvarer en vekst på over 30% fra 2002. En av fire personer som benytter Internett ukentlig leser Dagbladet.no (TNS Gallup).

Det er forventet videre vekst i nettannonsemarkedet, og det er grunnlag for ytterligere resultatforbedring i kommende tertialer.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.