Dagbladet.no slakter ledende betalingsordning på nett

For vanskelig for brukerne og for selvsentrerte i markedsføringen. Dagbladet.no-sjef Rune Røsten har klare oppfatninger om Payex, løsningen som avisen selv har valgt for å skaffe inntekter fra brukerne.

20.06.08 11:05

- Payex-systemet er rett og slett ikke godt nok konstruert, det er altfor vanskelig å bruke, sier Rune Røsten til Propaganda.

Han er sjef for DB Medialab som i lengre tid har benyttet Payex på Dagbladet.no. Dagbladet var en av initiativtagerne til Innholdsnett, sammenslutningen av norske nettsteder som opprinnelig gikk sammen for å kjempe for større inntekter i forhold til teleoperatørene.

I dag heter sammenslutningen Nettforum og er endel av Mediebedriftenes Landsforening (MBL). På veien fikk Innholdsnett/Nettforum til en rammeavtale på småpengeløsninger med selskapet eSolutions, det norske selskapet bak Payex-systemet.

Avtalen ble inngått høsten 2001 og siden den gang har rundt 200 brukersteder blitt knyttet opp mot Payex, inkludert 20 i Sverige. Rundt 150.000 nettbrukere skal ha opprettet Payex-kontoer som brukerne kan fylle opp for å utføre mindre transaksjoner på nett.

Røsten kritiserer systemet og bruker sine egne erfaringer for å dokumentere sin misnøye.

- Jeg skulle ha tak i en TV-snutt en stund tilbake. For å skaffe meg det, måtte jeg gjennom 25 skjermbilder, pluss flere advarsler om at hvis jeg nå gikk videre kunne jeg ødelegge PC-en. Payex-systemet har altfor stort fokus på sikkerhet og for lite på brukervennlighet, mener Røsten.

I tillegg synes han selskapet i for stor grad markedsfører Payex fremfor innholdspartnerne.

- De bruker for mye tid og ressurser på å brande seg selv for å skaffe inntekter. I realiteten burde leverandøren av en betalingsløsning vært usynlig og overflødig, mener sjefen for Dagbladet.no.

Raymond Klavestad, som er sjef for eSolutions, gir kunden delvis rett.

- Når det gjelder brukervennlighet, så er det helt klart noen områder hvor han har et poeng. Dette er nye områder for oss, hvor vi må lære sammen med våre kunder, sier Klavestad.

Han forteller at eSolutions bruker mye ressurser på å forbedre dette.

- Balansegangen mellom sikkerhet og brukervennlighet er veldig vanskelig. Sikkerhet er like viktig, selv om det er småbeløp dette dreier seg om. Siden starten har vi gjort noen endringer i rutinene, samtidig som bankene har forenklet sine, mener Klavestad.

- Vi jobber for at veien innom Payex skal bli så enkel som mulig for nettbrukerne, sier han.

Når det gjelder markedsføringsstrategien er ikke Klavestad like mye på nett med Røsten.

- Vi jobber etter modeller hvor vi faktisk prøver å være så usynlig som mulig. I avtalen med Innholdsnett-Nettforum var det ønske om å bygge ett brand og en felles betalingsløsning for alle i markedet. Da kunne brukerne handle med kun én lommebok. Vi har imidlertid ikke kjørt kampanjer for Payex selv, men frontet innholdsleverandørene, hevder Klavestad.

Til tross for den sterke kritikken, fortsetter eSolutions å ha Dagbladet.no som kunde.

Både fotballspill hvor brukerne kan være managere, Blink-abonnement og en lyrikkbase er ikke lenger gratis. I tillegg er Dagbladet i gang med å innføre Payex-løsningen på sin daglige PDF-utgave av papiravisen. I dag brukes bare mobilbetaling.

- Vi vil blant annet begynne å selge PDF-ere i utlandet og har ingen andre alternativer enn Payex. Den vil komme i tillegg til dagens mobilbetaling som er svært enkel for brukerne, sier Røsten som kaller PDF-salget på et par hundre Dagbladet-eksemplarer daglig for en "moderat sukess".

Han tar imidlertid selvkritikk på vegne av innholdsleverandørene som skulle satse på betalingstjenester på nett.

- Det har ikke vært god nok kvalitet på tjenestene som er lansert til nå, brukerne har ikke hatt en god nok grunn til å betale for innholdet. Her har nettstedene forsømt seg selv, vi selv har vært for avventende til nettbetaling, innrømmer Røsten som anslår at 2-3 prosent av årsinntektene til DB Medialab kommer fra brukerbetaling på nettet.

- Det er jo viktig å huske på at kvaliteten på innholdet er det som teller aller mest. Det hjelper ikke hvor mye man legger i ressurser på brukergrensesnittet mot betalingsløsningen, hvis ikke innholdet er bra nok, sier Raymond Klavestad som imidlertid føler det er blitt en viss bedring siden 2001.

- Kvaliteten på brukerstedene begynner å bli bedre. Vi ser positivt på utviklingen, sier han og innrømmer at eSolutions fortsatt ikke går i pluss på egen drift.

Av de bortimot 150.000 Payex-brukerne, er det 25 prosent, rundt 35.000 som i gjennomsnitt foretar 3-4 transaksjoner i måneden. På toppen av hitlistene finnes blant annet Manager-spillet til Dagbladet og fotballoverføringene til TV2.no på web-TV.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.