Gå til sidens hovedinnhold

Dagens Næringsliv jakter på flere nettbrukere

Det siste året har Dagens Næringsliv hatt en lav vekst i antall nettbesøkende. Nå lanseres en ny finanstjeneste for å få opp volumet på bruken og antall brukere.

Ifølge den ferskeste rapporteringen fra Norsk Gallups RedMeasure har utviklingen i antall besøkende vært svak for dn.no siden august i fjor. 12 prosents økning på ett år er klart lavere enn de aller fleste andre nettaviser som har blitt målt av Gallup siden i fjor.

Nå satser selskapet DN Nye Medier og dn.no på at en nypakket finanstjeneste skal dra i gang veksten igjen.

- Vi sitter selv på en stor innholdsbase og i samarbeid med vår partner SIX er vi i stand til å levere en komplett oversikt over det som rører seg på Oslo Børs, sier Peter Tonstad, utviklingssjef i DN Nye Medier.

Han sier denne tjenesten blir en utvidet utgave av den gamle kurstjenesten som har stått for mange "gratis" sidevisninger for dn.no.

En børstjeneste er ofte spesielt bra på å drive opp trafikken blant eksisterende nettbrukere, men Dagens Næringsliv håper også det vil komme noen nye surfere som kan benytte en komplett oversikt over det som skjer på Oslo Børs i form av nyheter og kurser.

Nyhetene skal inneholde dekning fra TDN Finans, børs- og markedsnyheter fra dn.no, alle børsmeldinger fra Oslo Børs og pressemeldinger fra Hugin.

Imidlertid kommer ikke TDN Finans-nyhetene til å komme i sanntid, men 25 minutter forsinket over Internett. TDN Finans selger sine tjenester til kunder som betaler mye for å få nyheter i sanntid, DN Nye Medier ønsker å ikke ødelegge de kundeforholdene og den inntektsstrømmen.

- Den nye tjenesten vil være gratis tilgjengelig for alle via weben. Den vil bli reklamefinansiert, og vi håper på betydelig trafikk. Vår eksisterende kurstjeneste har dratt en betydelig andel av trafikken, men vi vil ha mer ut av den. Dette nye tilbudet kommer som et utslag av etterspørsel fra kunder og brukere av DN.no. Vi har stadig utført undersøkelser på weben som viser at brukerne er veldig interessert i et komplett børstilbud, sier utviklingssjefen.

Men de eneste aksjekursene du vil kunne få fra Dagens Næringsliv i sanntid/realtid, vil være en betalingstjeneste over telefon, hvor du kan spørre om aksjeutviklingen i forhold til selskapsnavn (se artikkel under).

I tillegg er Tonstad stolt av å kunne slippe en estimatoversikt på web.

- Vi vil lansere en oversikt over konsensus estimater på alle de 25 mest omsatte selskapene, OBX-selskaper, på Oslo Børs. Dette er første gang lesere vil kunne få tilgang til en slik systematisk oversikt med estimater på både rating og nøkkeltall, hevder han.

Tjenesten leveres i samarbeid med de svenske selskapene SIX og nyhetsbyrået Direkt.

Reklame

Her får du oversikt over alle salgene