RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dagens Næringsliv ser svart på nett

Sist oppdatert:
Dagens Næringsliv nærmer seg overskudd på nett, men det har kostet. Til sammen har avisen brent over 80 millioner kroner de siste tre årene.

Annonsestatistikken for Internett for oktober 2003 viser en totalomsetning på 46 millioner kroner netto for nett-Norge, det meste som noensinne er omsatt for på nettet i løpet av én måned her til lands. Årets totale omsetning er så langt drøye 376 millioner kroner.

Dermed er det stadig flere av avisene på Internett som kan melde om overskudd. Sist i rekken er Dagens Næringslivs nettavis, dn.no. De hadde en omsetningsvekst på 61 prosent i oktober. Antall brukere stiger, og i oktober bokførte dn.no overskudd for første gang.

- Denne utviklingen gir oss store forhåpninger for 2004. Kundene er meget fornøyde med responsen de oppnår gjennom nettannonsering hos oss. Dermed øker eksisterende kunder sine aktiviteter og nye kunder strømmer til, sier markedsdirektør Sven Erik Brunvoll i DN Nye Medier.

- Med unntak av måneder hvor vi har utbetalt feriepenger er dette vår første måned med svarte tall, sier Brunvoll til Propaganda.

Den generelle annonseveksten på nett har gjort sitt bidrag til økningen, men også satsingen på et stillingsmarked for topp-og mellomledere bidrar til et godt totalresultat.

Men det har kostet penger å komme til de svarte tallene.

De tre årene DN Nye Medier har eksistert som et eget selskap har de bokført et tap før skatt på til sammen 87,6 millioner kroner. Men underskuddene er blitt mindre etter hvert og har sunket fra 35,2 millioner kroner i 2000 til 19,6 millioner i fjor. Omsetningen i 2000 var på stakkarslige 2,93 millioner kroner, den var steget til 12,12 millioner for DN Nye Medier i 2002.

- Ser vi på de alternativene vi hadde da dn.no ble lansert er det klart at vi gjorde et fornuftig valg. Vi fikk bygd opp kompetansen fra bunnen av og fikk erfaringen som vi behøvde for å drive videre. Husk Nettavisen ble solgt for 200 millioner, og digi.no var vel verdt mellom 80-130 millioner på det tidspunktet.

Det siste året har pilen pekt oppover for selskapet. Inntektene økte med 42 prosent i tredje kvartal til 3,4 millioner kroner. Kostnadene er redusert med 10 prosent, og driftsresultatet er på minus 2,8 millioner. Det er en fremgang på 1,6 millioner kroner, alt sammenlignet med samme periode året før.

Fremgangen skyldes en blanding av generelt økende internettannonsering som konsekvens av det klart økende antall brukere av dn.no, samt flere nye annonseprodukter fra dn.no. I perioden er det lansert en ny eiendomstjeneste, og i samarbeid med TDN har en nylig lansert det en håper skal bli Norges fremste finanstjeneste på Internett – dn.no/finans.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere