*Nettavisen* Nyheter.

DaimlerChrysler kan dumpe Chrysler

Bilgiganten vil muligens dumpe tapssluket Chrysler, og sier opp tusenvis.

18.05.08 23:58

Av: Niels Ruben Ravnaas



Det er mulig at det ni år lange forsøket på å bygge opp en ledende global bilprodusent bestående av alt fra luksussedanene til Mercedes-Benz og pickupene fra Dodge nå nærmer seg slutten.



- Ingen muligheter blir utelukket i interessen for å oppnå den best mulige løsningen for Chrysler Group, sier selskapet i en uttalelse.



Skuffende tall

Selskapet bak prosjektet, DaimlerChrysler AG, leverte nemlig kvartalstall som viste at alt ikke er som det skal være. Selskapets resultat raste med 40 prosent i fjerde kvartal til 577 millioner euro fra 966 millioner euro i samme periode i fjor. Omsetningen datt til 40,7 millioner euro fra 41,5 milliarder euro. Selskapet guider med en liten vekst i 2007, men at den vil ta seg kraftig opp gjennom 2009.



Mercedes Car Group rapporterte om et driftsresultat på 1,3 milliarder euro i fjerde kvartal mot 1 million euro året tidligere. Chrysler derimot tapte 124 millioner euro, selv om truck-avdelingen gikk med 487 millioner euro i overskudd. For hele 2006 leverte Chrysler et negativt driftsresultat på hele 1,12 milliarder euro.



Kan bli solgt

Chrysler kommer til å ta grep og det er ventet at selskapets toppsjef Tom LaSorda vil annonsere rundt 10.000 stillingskutt, eller 12,5 prosent av den amerikanske arbeidsstokken, senere i dag, ifølge Bloomberg. Selskapet skal muligens også kutte 1.000 lederstillinger, stenge fabrikker og øke samproduksjonen mellom Chrysler og Mercedes.



Men det er også mulig at selskapet vil selge Chrysler.



Chrylser har havnet fra pluss til minus siden Daimler- Benz AG konstruerte verdens femte største bilprodusent når de tok over Chrysler i 1998. Nesten en tredel av selskapets aksjekurs har blitt spist opp på veien.



- En gang vil investorene se at enden er i sikte. Chryslers problemer er mangfoldige, sier Juergen Pieper, analytiker hos Bankhaus Metzler, ifølge Bloomberg.



Japanerne spiser markedet

Chryslers amerikanske markedsandeler falt til 12,9 prosent i fjor fra 13,6 prosent i 2005. Selskapet lider samme skjebne som en del av de andre store bilprodusentene. Kostnadseffektive biler som blant annet de til Toyota spiser opp markedsandeler. Den siste tidens høyes oljepriser er også med på å snu publikum bort fra de engang så populære SUV-modellene. Ikke minst på det amerikanske markedet.



Og det ser ikke ut til å snu med det første.Toyota venter å øke produksjonen i år med 4 prosent til 9,42 millioner biler. Salget ventes å øke med 6 prosent til 9,34 millioner.



Det kan bety at Toyota snart passerer General Motors (GM) som verdens største bilselskap, målt i antall biler.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.