Dan Rather tapte mot CBS

New York (NTB-AFP): Rettssaken som den kjente amerikanske TV-journalisten Dan Rather (77) anla mot sin tidligere arbeidsgiver, TV-kanalen CBS, ble tirsdag avvist av retten.

En lavere domstol ga først Rather medhold i at saken kunne fremmes for retten, men ankeavdelingen ved høyesterett i New York omgjorde beslutningen

Rather saksøkte CBS for 70 millioner dollar, drøye 400 millioner kroner, etter at han ble sparket som ankermann for TV-nyhetene i 2005.

Den respekterte journalisten, som er en av de mest kjente profilene på amerikansk TV, laget i 2004 en sak der det ble hevdet at tidligere president George W. Bush fikk spesialbehandling slik at han slapp å tjenestegjøre i Vietnam.

Dokumentene som saken var basert på, viste seg å være falske, og Rather mistet jobben. Han hevder selv at CBS ga ham sparken for å pleie forholdet til Det hvite hus, noe TV-kanalen avviser. (©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag